اسم الکتاب : تسلیة العباد در ترجمه مُسکن الفؤاد المؤلف : شهید ثانی الجزء : 1 صفحة : 32
باشند، يا هر زنى كه سه فرزندش در حيات او درگذرند، پس آن
فرزندان، والدين را حجاب از آتش مىشوند.» و از أبى ذر- رضى اللَّه عنه- است كه
گفت: «ما من مسلمين يقدمان عليهما ثلاثة اولاد لم يبلغوا الحنث الا ادخلهما اللَّه
الجنّة بفضل رحمته.»[1]: «نيست مرد و
زن مسلمانى كه قبل از آنها سه فرزند درگذرند و به سن معصيت نرسيده باشند مگر خداى
تعالى آن هر دو را به فضل و رحمت خود داخل بهشت مىفرمايد.» حنث (به كسر حاء مهمله
و در آخرش ثاء مثلثه) به معنى گناه است و معنى چنان مىدهد كه عمرى را درك نكرده
باشند كه در آن ملائكه گناه نويسند.
و خليل[2] گفته است: پسر به حنث رسيد، يعنى قلم
تكليف بر او جارى گرديد.
و به اسناد صدوق است به
سوى جابر- رضى اللَّه عنه- از حضرت ابى جعفر محمّد ابن على الباقر- سلام اللَّه
عليهما- كه فرمود:
«من قدّم اولادا
يحتسبهم عند اللَّه تعالى حجبوه من النار باذن اللَّه عز و جل.»
[3]: «به كسى كه فرزندانى
از او درگذرند كه ذخيره اجر در نزد خدايشان شناسد، فرزندانش ميانه او و آتش دوزخ
حجابى مىشوند به اذن خدا.» و نيز به اسناد صدوق است به سوى على بن ميسر[4] از حضرت ابى
عبد اللَّه- 7-
«ولد واحد يقدمه الرجل
افضل من سبعين يخلفهم من بعده كلهم قد ركب الخيل و قاتل في سبيل اللَّه.»
[5]: «يك فرزند كه پيش از
مرد درگذرد، بهتر از هفتاد پسر است كه پس از خود بگذارد و سوار اسبان شوند و در
راه خداى جهاد كنند.» و از آن بزرگوار- 7- است:
«ثواب المؤمن من ولده
الجنة، صبر او لم يصبر.»
[6]: «پاداش بنده مؤمن از
فرزندش، بهشت است خواه صبر كند و خواه نكند.» و نيز از آن بزرگوار- 7-
است:
[3] من لا يحضره الفقيه 1: 119، ثواب الاعمال:
233؛ الامالى: 434، الكافى 3: 220.
[4] على بن ميسر يا على بن ميسرة بن عبد اللَّه
النخعى. او و پدرش از اصحاب حضرت صادق( ع) بودند. رجال شيخ: 242؛ معجم رجال الحديث
12: 207.
[5] صدوق آن را در من لا يحضره الفقيه مرسلا و با تفاوت
اندكى در الفاظ نقل نموده است 1: 112؛ همچنين كلينى آن را در الكافى با اسناد
ديگرى آورده است 3: 218؛ بحار 82: 116.
[6] من لا يحضره الفقيه 1: 112؛ كافى 3: 219، بحار
82: 116.
اسم الکتاب : تسلیة العباد در ترجمه مُسکن الفؤاد المؤلف : شهید ثانی الجزء : 1 صفحة : 32