اسم الکتاب : الطرائف ت داود إلهامی المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 338
دوازده
بودند و ابدا در باره عترت هم رعايت توصيه خداوند متعال را ننمودند كه فرمود: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً
إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» و حديث كساء.
پس لا بد بايد اين همه اخبار و احاديث وارده
از رسول اكرم 6 بر امامان دوازدهگانه از عترت و اهل
بيت طهارت حمل شود و جز آنها مصداق خارجى ندارد. «لانّهم كانوا اعلم اهل زمانهم و
اجلّهم و اورعهم و اتقاهم و اعلاهم نسبا و افضلهم حسبا و اكرمهم عند اللَّه و كان
علومهم من آبائهم متّصلا بجدّهم و بالوراثة و اللّدنيّة كذا عرفهم اهل العلم و
التحقيق و التّوفيق» يعنى: براى آنكه آنها داناترين و بزرگوارترين و با تقواترين
اهل زمانشان بودند و بالاتر از آنها از حيث نسب و افضل آنها از حيث حسب و
گرامىترين آنها نزد پروردگارند و علوم آنها ارثى و موهبتى از طريق پدرانشان متصل
به جدشان بوده و اهل علم و تحقيق و توفيق آنها را اين چنين معرفى كردهاند[1].
آرى استدلال شيعه هم با اين احاديث بر صحت
مذهب خود چنين است كه دوازده وصى و خليفه و امام كه همه از قريش و يا بنى هاشم
باشند جز با ائمه شيعه تطبيق نمىكند، چون نه خلفاى راشدين دوازده نفر بودند نه
بنى اميه و نه بنى عباس، صرف نظر از اين كه اغلب نام بردگان تقواى لازم آن مقام را
نداشتند.
اسامى ائمه اثنى عشر
مرحوم سيد ابن طاوس مىگويد: كتابى از ابو
عبد اللَّه محمد بن عبد اللَّه بن عياش ديدم كه اسم آن كتاب «مقتضب الأثر في إمامة
الاثني عشر» بود و در حدود چهل ورق داشت و در آن كتاب از پيامبر 6 رواياتى ذكر كرده شده كه در آنها به امامت ائمه دوازدهگانه و اسامى
آنها تصريح گرديده است.
از جمله: صدر الائمه اخطب خطباى خوارزم موفق
بن احمد مكى در كتابش به سند خود از ابى سليمان پيشكار رسول خدا روايت كرده كه
گفت: از رسول خدا