اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 75
كه در نفوس آنها حاصل شوند و بر نفسهايشان
مسلط گردد و چنان گردد كه اراده آنها به سوى انجام هيچ كار ديگرى جز آن برنخيزد،
آنگاه مىتوان گفت كه اشيا نظريّه و عمليّه مربوط به آن حاصل شده است و اين مطلب
اگر در درون قانونگذار رخ دهد فلسفه است و اگر در نفوس جمهور واقع شود ملة نام
دارد و اين بدان دليل است كه آنچه علم اينها را در درون قانونگذار روشن مىكند
بصيرتى يقينيه است و آنچه اين مطالب را در درون جمهور جا مىدهد امرى متخيّل و
اقناعى است و اينكه قانونگذار اين اشيا را تخيل نيز مىنمايد؛ ولى اين امور
متخيّل براى خودش نيست و اقناعكننده او نمىباشد بلكه مطلب به صورت يقينى يراى او
وجود داشته است. اين اوست كه امور متخيل و اقناعى را اختراع كرده است، آن هم نه
براى اينكه اين اشيا را بدان وسايل در نفس خود تمكن بخشد و جا دهد، با توجه به
اينكه اين امور براى او به صورت ملكه وجود دارد، بلكه اينها تخيل شده و به صورت
اقناعى براى غير درآمده است و براى يقينى مىباشد و بدين بيان براى ديگران ملة
بوده و براى او فلسفه مىباشد و اين است فلسفه حقيقى و فيلسوف حقيقى.
شرايط فيلسوف واقعى از نظر افلاطون
61. اما فيلسوف ناقص و فيلسوف دروغين و فيلسوف تقلبى، فيلسوفنما و
فيلسوف باطل كسى است كه بدون آنكه نسبت به آن اهليّت داشته باشد، شروع به تعليم
علوم نظرى مىكند؛ زيرا آن كسى
اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 75