اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 57
و همانطور كه هريك از اين دو، بعضى از
افرادى را كه ادب مىكنند با رفق و اقناع ادب مىكنند و برخى ديگر را با اكراه،
همان طور نيز پادشاهان گاهى اكرها تأديب مىكنند و گاهى توأما دلبخواه، اين مسأله
به دليل ماهيت يكسانى است كه در اصناف مختلف مردمى كه مورد ادب قرار مىگيرند وجود
دارد. روشن است كه اين مسأله از نظر كمى و زيادى متفاوت بوده [كوچكى و بزرگى اين
نيرو به عظمت قوت تأديب امتهاست][1] اين نيروها
در كار رسيدگى به تأديب كودكان و نوجوانان و تأديب ارباب منازل نسبت به اهل آن نيز
متفاوت است. به همين شكل، بزرگى اين نيرو در قوامبخشان و تربيتكنندگان امّتها
كه پادشاهان باشند نيز تفاوت دارد، همينطور در مورد اينكه چه كسى اينها را
استفاده مىكند و اينكه چه چيزى در تأديب امّتها و شهرها به كار مىرود و اينكه
به مهارتهايى احتياج است كه تأديب غير اجبارى به وسيله آن به قويترين درجه برسد و
مهارتهايى كه تأديب اجبارى و همراه اكراه نيز به وسيله آنها به قوىترين درجه
برسد و اين از مهارتهاى جزيى است و عبارت است از قدرت بر تدبير خوب نيروهاى لشكر
و استعمال آلات حرب و مردان رزمنده براى غلبه بر امّتها و شهرهايى كه به انجام
افعالى كه به وسيله آن به سعادتى مىرسند و انسان براى آن آفريده شده است، عادت
نكردهاند.
اهل فضايل و صنايع منطقيه
48. نكتهاى كه بايد ذكر شود اين است كه هر موجودى آفريده شده