اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 22
نيز با تعليم بزرگىها ياد داده مىشود. سپس
بزرگىهايى مورد توجه قرار مىگيرند كه عدد به آنها نسبت[1]
داده مىشود.
به دو دليل اين اندازهگيرى و ترتيب و استحكام و سامانبندى مناسب
براى اعداد و اعظام به وجود مىآيد:
1. از آن جهت كه اين ويژگىها براى اعظام به اعتبار اعظام بودن به
وجود آمده است؛
2. از آن جهت كه اين ويژگىها را به اعتبار عدد بودن دارد؛ و آنچه
جزء اعظام نباشد ويژگىهاى عدد بدان ملحق مىشود. و در اين صورت الحاق آنها به
اعتبار اعظام بودن آنهاست. سپس به ساير موجودات توجه مىشود تا هر موجودى كه
قابليت اندازهگيرى و ترتيب و سامانبندى مناسب دارد، در اين ويژگىها بدان ملحق
شود.
طبيعت
10. پس در ابتدا از اعداد شروع مىشود، سپس به بزرگىها (- اعظام)
مىرسد، و بعد به ساير اشيايى كه اعداد و بزرگىها، بالذات به آنها ملحق مىشود
مثل مناظر و اعظام متحركه كه عبارتند از اجسام آسمانى، سپس به موسيقى و اوزان و
حيل. پس شكل كار بدين ترتيب است، از چيزهايى كه بدون ماده فهميده شده و تصور
مىشود شروع شد، سپس به چيزهايى پرداخته مىشود كه شأن آنها اين است كه
[1] - براى مثال به سطح يك مثلث يا حجم يك كره، مىتوان
عددى نسبت داد.
اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 22