اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 112
فلسفه مدنى و فلسفه نظرى شامل سه دسته علوم
مىشوند: اول علم تعاليم[1]
[رياضيات]، دوم علم طبيعى [طبيعيات]، سوم علم ما بعد الطبيعه و هريك از اين علوم
سهگانه، شامل دستهاى از موجودات مىشوند كه شأنشان صرف دانسته شدن است. [پس
آنچه شأنش فقط دانسته شدن است سه دسته است][2].
اما به دست آوردن دستهدسته موجوداتى كه تكتك اين علوم سه گانه شامل
آنها مىشوند در اينجا مورد احتياج ما نيست. از جمله تعاليم، علم عدد است و علم
هندسه و علم مناظر[3] و فلسفه
مدنى دو دسته است: يك دسته آنچه به وسيله آن علم به افعال جميله و خلقهايى كه
فعل جميل از آن سرمىزند و قدرت بر علم اين خلقها و اشيا زيبا براى ما به دست
مىآيد و اين صناعت، فلسفه اخلاق (الصناعة الخلقية) ناميده مىشود و دسته دوم شامل
معرفت امورى مىشود كه به وسيله آنها چيزهاى خوب براى ساكنان شهرها به دست مىآيد
و معرفت قدرتى كه اين چيزها را براى آنها به دست آورد و حفظ نمايد و اين صناعت،
فلسفه سياسى [سياست مدن] ناميده مىشود.
اين اجمال بخشهاى صناعت فلسفه است و از آن جهت كه ما وقتى به سعادت
مىرسيم كه امور زيبا به دستمان آمده باشد و امور
[1] - به فرهنگ اصطلاحات فلسفى قديم رجوع شود. قسمتى از
فلسفه نظرى قديم كه در آن رياضى، هندسه و ... تدريس مىشده است.