اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 106
كسانى هستند كه داراى نيروى اراده هستند،
اما از قدرت تشخيص و سنجش جوانب و عواقب امور بهرهاى ندارند، آنكسى كه چنين
باشد، كسى كه برايش جوانب و عواقب امور را مىسنجد ديگرى است، در اين حال او يا
مطيع شخصى است كه براى او اين سنجش و انديشه را انجام مىدهد يا مطيع نيست. پس اگر
او مطيع نباشد، كه او هم بهيمى است؛ اما اگر مطيع باشد در اكثر افعالش پيروز و
كامياب است و به همين وسيله از غلام بودن رها شده، با آزادگان مشاركت مىنمايد.
لذاتى كه در پى افعال پديد مىآيند، بعضى شناخته شدهتر از بعضى
ديگرند و ما آنها را شديدتر ادراك مىكنيم و برخى مخفىترند و چيزى شناختهشدهتر
است كه به صورت عاجل حاصل شده، زود به دست آيد و آن [لذت محسوس است. اذيت و رنج
نيز اينطور است، يعنى اذيتى كه به طور عاجل سرمىرسد و زود مىآيد][1] از امر محسوس سرمىزند، پس نزد ما
ظاهرتر است به خصوص اگر در عينحال همراه رنجى باشد كه در شريعت وضع شده است و
ساير لذات و رنجها از اين نوع مخفىتر است و مخفىتر از آن لذاتى است كه بالطبع
است و در عاقبت و پس از گذشت زمان طولانى روى مىنمايد و در عينحال غير مفهومى
است از اين دسته آنچه زودتر فرامىرسد و بالطبع نيز هست، كمتر مخفى است و آنچه
ديرتر فرامىرسد و غير محسوس نيز هست، مخفىتر است.
[1] - در متن كتاب، اين كروشه آمده است و ما نيز ترجمه
نمودهايم. در نسخههاى ديگر، مثلا نسخه ب، اساسا اين قطعه وجود ندارد و ترجمه آن
درستتر به نظر مىآيد. بنابراين پيشنهاد مترجم درك مطلب بدون اين كروشه است.
اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 106