اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 105
كرديم، آن لذت را با رنجى كه عاقبت در پى آن
مىآيد، پيش روى هم قرار دهيم و به وسيله آن ريشه لذتى كه ما را به انجام فعل قبيح
دعوت مىكند از جا درآوريم. بدينترتيب ترك كردن قبيح براى ما آسان خواهد شد و
هروقت مايل شديم كه كار خوبى را به دليل رنج و اذيت زودگذرى كه در پى دارد ترك
كنيم، آن را با لذتى كه عاقبت از پس كار خوب مىآيد مقايسه نماييم و بدينوسيله
رنجى كه ما را از انجام جميل منصرف مىسازد، در هم بكوبيم. بدينترتيب انجام كار
خوب براى ما آسان مىشود و همچنين هرگاه به قبيحى به سبب لذت زودگذرى كه در آن
هست ميل كرديم، آن را با زشتى كه به زودى به دنبال دارد مقايسه نماييم.
برده و آزاده
15. برخى مردم هستند كه داراى قدرت سنجش اطراف و عواقب امورند و
همچنين از نيروى اراده در مورد آنچه اين سنجشها اقتضا مىكنند برخوردارند. چنين
كسى است كه ما او را معمولا به شايستگى آزاده مىناميم و آنكسى كه اين دو را
نداشته باشد ما او را معمولا انسان بهيمى (انسان چهارپا صفت) مىناميم و هركس فقط
از نيكويى قدرت سنجش بدون نيروى اراده برخوردار باشد، به او غلام طبيعت مىگوييم و
گروهى از كسانى كه به علم منسوباند و يا تفلسف مىكنند، چنين حالى دارند. اينان
همچون كسى كه جز اولى را (قدر تشخيص) ندارد در رديف غلامان قرار مىگيرند و آنچه اينان
به آن منسوباند، بر ايشان تبديل به عار و اسباب دشنام مىشود، زيرا علم و فلسفه
آنها باطل شده و از آن نفعى نمىبرند. از جمله آدميان
اسم الکتاب : سعادت از نگاه فارابى المؤلف : جابری مقدم، علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 105