اسم الکتاب : سرّ سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولاية میرزا احمد آشتیانی) المؤلف : رودگر، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 68
پيدا نمايد و اين ممكن نيست مگر اينكه انسان
به تدريج در اثر معرفت، عبوديت و محبّت الهى حجابهاى بين خود و حقّ را بردارد و
مرحله به مرحله با قرب فرائض و نوافل كه حكايت از ذلّ عبوديت در برابر عزّ ربوبيت
و الوهيّت است و سلوك در پرتو شريعت حقّه محمدى 6 است به
حقيقة الحقايق نزديك شده و از «درگاه» به «بارگاه» او بار يابد و از رهگذر عبد
اللّه شدن به مقام «عند اللّه» گشتن درآيد و به تعبير اهل معرفت قرب نيز دو نوع
است:
الف. «قرب ايجادى» كه مقتضاى رحمت عامّ رحمانى است و حقّ به تجلّى
شهودى بصورت جميع موجودات ظاهر گشته است و خود را به نقش همه زده است و با يك
تجلّى و فروغ عالم و آدم را آفريد و هستى را تجلّيگاه جلوات جمال و جلال خويش نهاد
و خداى سبحان به همه موجودات «قريب» است و دل هر ذرّهاى را كه بشكافى نور حقّ را
بينى و كافى است انسان حجابها را بردارد كه خداى سبحان «معيّت قيوميّه» و «قرب
وجوديه» به همه اشياء و اشخاص دارد و تنها عقل بيدار و دل بينا مىطلبد كه ادراك
اين معنا كند و «ولايت» كه از «ولى» به معناى قرب آمده نيز ناظر به همين حقيقت است
كه سالك در اثر قرب حقيقى به حقّ سبحانه، «او» را قبل از هر چيزى، با هر چيزى و
بعد از هر چيزى مشاهده نمايد و از ظلمت بعد به در آيد كه:
هركس
به يار دست در آغوش و بىخبر
جويد
خبر ز يار كه آن يار ما كجاست
با
توست آن يار دايم از تو يك دم دور نيست
گرچه
تو مهجورى از وى او ز تو مهجور نيست
پس «يار» در تجلّى است يا اولى الابصار و «او» در خانه است و ما گرد
جهان مىگرديم و از او فاصله داشته و گرفتار درد فراق گشتهايم و ...
ب) قرب شهودى كه در اثر عرفان به ملكوت عالم و آدم و بازگشت به فطرت
اوليه خويش و رجوع به نفس خود مىتوان به «شهود» آن مشهود مطلق نشست و اين قرب
اسم الکتاب : سرّ سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولاية میرزا احمد آشتیانی) المؤلف : رودگر، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 68