اسم الکتاب : سرّ سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولاية میرزا احمد آشتیانی) المؤلف : رودگر، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 404
البته عرفاننما و شبهعرفان هستند پس: به قول حافظ شيرازى كه نقد زمان و زمينههاى خويش كرد و درد درون را در كسوت ابيات چنين بروز داد:
صوفى نهاد دام و سر حقه باز كرد
بنياد مكر با فلك حقّه باز كرد
بازى چرخ بشكندش بيضه در كلاه
زيراكه عرض شعبده با اهل راز كرد
نقد صوفى همه صافى و بيغش باشد
اى بسا خرقه كه مستوجب آتش باشد
نه هركه چهره برافروخت دلبرى داند
نه هركه آينه سازد سكندرى داند
نه هركه طرف كله كج نهاد و تند نشست
كلاه دارى و آيين سرورى داند
هزار نكته باريكتر ز مو اينجاست
نه هركه سر بتراشد قلندرى داند
ريشههاى عرفان شريعتگريز و مؤلفههايش نيز از جنبههاى معرفتى- رفتارى و همچنين زمينههاى تاريخى- اجتماعى برخوردار است كه برخى از آنها عبارتند از:
1. خلأهاى معرفتى در حوزه اعتقادى:
2. رهايى از بايدها و نبايدهاى دينى به دليل لاقيدى، ماترياليسم اخلاقى و ليبراليسم رفتارى.
3. فرار از «اشقّ به اسهل» كه رهايى از سختى به راحتى براى عدم عمل به شريعت اسلامى است تا آرامشهاى كاذب و موقتى و خلوت و خلسههاى زودگذر آن هم با تمركز به درون حاصل گردد كه متأسفانه با مديتيشن و يوگا و انرژىدرمانى و ... آن هم اختلاط دختر و پسر و حتّى با داروهاى روانگردان و توهّمزا و ... و توجيههاى من درآوردى و تفسير به رأىهاى عجيب و غريب همراه است.
4. موضعگيرى سياسى عليه حكومت و مديريت دينى- ولايى در قالب عرفان درمانى و عشقهاى زمينى كه از سادهدلى اكثر گروندگان و نيرنگ و خدعه مدعيانشان سرچشمه مىگيرد. لذا بازيچه دست سياستبازان شده و ابزار و پياده نظام دشمن قرار گرفتند و ليكن در قالب عرفان و سير و سلوك كه جاذبه خاصى داشته و توجيههاى مختلف مىپذيرد.
اسم الکتاب : سرّ سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولاية میرزا احمد آشتیانی) المؤلف : رودگر، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 404