اسم الکتاب : سرّ سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولاية میرزا احمد آشتیانی) المؤلف : رودگر، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 259
3. توحيد عيانى
4. توحيد عيانى كشفى
1. توحيد شهودى: توحيد شهودى عيانى و وجدانى ذوقى را سه مرتبت است.
اول آنكه حضرت حق به تجلى افعالى بر سالك متجلى شود و سالك صاحب
تجلى جميع افعال و اشياء را در افعال حق فانى يابد و در هيچ مرتبت، هيچ شيئى را
غير حق فاعل نبيند و غير از او مؤثر نشناسد و اين مقام را «محو» مىنامند.
دوم آنكه حضرت حق به تجلى صفاتى بر سالك متجلى گردد و سالك صفات
تمام اشياء را در صفات حق فانى يابد و صفات اشياء را در صفات حق بيند و غير حق را
مطلقا هيچ صفت نبيند و اشياء را مظهر و مجلاى صفات الهى بشناسد كه اين مقام را
«طمس» گويند.
سوم آنكه حضرت حق به تجلى ذاتى بر او متجلى شود و سالك تمام ذوات
اشياء را در پرتو نور تجلى ذات خدا فانى يابد و تعيّنات عدمى و وجودى به فناء در
توحيد ذاتى مرتفع شود و هيچ شيئى را بغير حق موجود نبيند و نداند و وجود را حق
داند و بجز وجود واجب، موجود ديگرى نبيند كه اين را «محق» گويند كه صاحب اين مقام
تمام اشياء و صفات و افعال را متلاشى در ذات حق داند.»[1]
2. توحيد علمى: توحيد علمى آن است كه بداند كه غير از حق هيچ موجود
نيست و اشياء مظاهر حقند و به صورت همه اوست.[2]
3. توحيد عيانى و 4. توحيد عيانى كشفى كه موقوف بر آن است تا سالك
طريق تصفيه به مقامى برسد كه تعين و هستى مجازى وى كه پرده جمال الهى گشته و مانع
مشاهده بود محو فانى گشته و بىخود شود و خود را حق ديده به لسان حق ناطق به نطق
«انا الحق» گردد.[3]