اسم الکتاب : سرّ سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولاية میرزا احمد آشتیانی) المؤلف : رودگر، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 168
حال آيا على 7 در خطبه: «قد احيا
عقله و امات نفسه حتّى دق جليله و لطف غليظه و برق لامع كثير البرق فابان له
الطريق و سلك به السبيل و تدافعته الابواب الى باب السلامه ...»[1]
تو مرگ اختيارى را در قالب ميراندن نفس و هواها و تمايلات نفسانى و زنده نگه داشتن
عقل فطرى و سليم وجودى و تحمل رياضت و مجاهدتهاى ظاهرى و باطنى كه معقول، مشروع و معتدل
باشد تا در پرتو افاضههاى حق سبحانه و نفحات ربّانى و لوامع الهيّه منزل به منزل
و مقام به مقام طىّ شده و انسان به قرارگاه اصلى يعنى لقاء ربّ بار يابد تبيين و
تفسير نفرمودهاند؟ چرا و بلكه بهترين تعبير و تفسير با توجه به مدارج و معارج
استكمالى مرگ اختيارى را از حيث بيان اوصاف اولياء الهى روشن ساخته و خود مصداق
بارز و باهر نائلان به مرگ ارادى در حد اعلى و اجمل بودهاند.
كه زهد و عبادت و عرفان، تحمّل رنج گرسنگى، سادهپوشى، مخالفت با
هواهاى نفسانى و ملامتها و ملالتهاى خلق و تهمت و افتراءهاى جاهلان را نمودهاند
تا مراتب چهارگانه مرگ ارادى، در «سيره عملى» آن پدر عرفان حقيقى و سرچشمه كمالات
معنوى و امام سالكان و شاهدان راستين تبلور يابد. و علامه حسنزاده آملى نيز در
يكى از اشعار شهودى خويش سلوك الى اللّه و تحمّل مراتب مرگ ارادى نيكو به نظم
كشيدهاند: