اسم الکتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) المؤلف : حسينى طهرانى، سید محمد حسين الجزء : 1 صفحة : 680
در اينصورت ضرورى مىنمود كه اگر فرضاً كسى
بخواهد دنبال معارف و إلهيّات برود، بايد مختفيانه و بطور تقيّه دنبال كند. و يا
اگر طلبهاى بخواهد يك شب در مسجد كوفه و يا مسجد سهله بيتوته داشته باشد، بايد
عيناً مثل قاچاقچىها عمل كند تا مورد سوء ظنّ قرار نگيرد، و نظر كلّى حوزه به او
عوض نشود.
خدا ميداند در مدّت اقامت حقير در نجف، مورد اصابت چه تهمتها و هدف
چه رَمْىها قرار گرفتيم و تحمّل چه مشكلاتى را نموديم، و با چه مرارتها و تلخيهاى
حقيقى زندگى روبرو بوديم، با آنكه دروس ما و جدّيت ما مشهود بود. فقط ناهمرنگى با
وضع ظاهرى ما را بدين مصائب كشانيد. و اميد ميرفت بعد از انقلاب اسلامى، در
حوزهها براى تدريس اخلاق عملى و معارف شهودى تأسيساتى نوين بر پا شود، آنهم نشد.
پس از انقلاب، يكى دو سال كه ميگذشت و حقير «رساله لُبُّ اللُباب در
سير و سلوك اولى الالباب» را انتشار دادم، براى بعضى مورد توجّه و نياز قرار گرفت.
روزى از حوزه علميّه قم بعضى به عنوان نمايندگى از جانب برخى از مدبّران و مديران
تحوّلات فكرى و احياء حكمت و عرفان نزد حقير در مشهد مقدّس آمدند و پيام آورده
بودند كه: شما دو كتاب ديگر هم بنويسيد: يكى مختصرتر از «لُبُّ اللباب» و يكى مشروحتر
و عميق تر، تا براى جميع طلّاب در تمام سطوح ابتدائى و متوسّطه و نهائى مورد
استفاده قرار گيرد و تدريس شود.
من گفتم: از نوشتن آنها منعى نيست، وليكن خواندن اين كتابها تا
اندازهاى مفيد است، نه بتمام معنى. آنچه جان حوزهها را زنده ميكند، و روح نبوّت
و ولايت و اسلام و قرآن را زنده و جاويدان مىنمايد تدريس حكمت عملى و حوزههاى
تربيت طّلاب به عرفان شهودى و وجدانى است كه بنياد
اسم الکتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) المؤلف : حسينى طهرانى، سید محمد حسين الجزء : 1 صفحة : 680