اسم الکتاب : عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه المؤلف : انصاريان، حسين الجزء : 1 صفحة : 236
شده و اين علم است كه انسان را در درجه
عارفان، عاملان، متقيان، خاشعان و خائفان قرار مىدهد و با توجه به اين علم است كه
انسان علاوه بر آگاهى به حلال و حرام و قوانين و مقررات الهى، حضرت حق را شناخته،
به عظمت و بزرگى او پى مىبرد و نيز خود را شناخته و كوچكىاش را در برابر بزرگى
حق مىيابد و براى جبران كوچكىاش كه سخت او را به وحشت مىاندازد، اقدام به
بهترين عبادت براى رسيدن به مقام قرب كرده، تا در آن مقام به جبران نقص و نيازمندى
و ذلت و حقارت خويش نايل آيد.
هم چنين به سبب اين علم، به عاقبت اعمال نيك آگاه شده و در پى انجام
هر كار نيكى برمىآيد و از نتايج اعمال بد مطلع شده و از هر گونه بدى اجتناب كرده،
يا براى جبران بدىهاى گذشتهاش به توبه آراسته مىگردد. چنين شخصى كه به اين علم
مىرسد از خوف گناه و نتيجهاش هميشه نگران و اشكريزان است و براى ترس از كوچكىاش
در برابر خداوند دچار خشيت شده و متوسل به عبادت و جهاد و هر كوششى در راه خدا
مىگردد. او از اين راه وجودش همانند وجود انبيا منبع خير و بركت مىشود. و به
همين خاطر است كه حضرت صادق 7 هرگونه خوف مثبتى را نتيجه اين علم دانسته
و مىفرمايد: فالخوف فرع العلم.
اسم الکتاب : عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه المؤلف : انصاريان، حسين الجزء : 1 صفحة : 236