اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 581
ترك جهاد را تهلكه و هلاك دانسته و ملاحظه آن همه دشمن و احتياط از جان
پاك نفرموده، حال آن كه اگر مسلمين به ملاحظه ظن هلاك و وجوب حفظ نفس بار اوّل
فرار كنند به اين خيال كه بار ديگر جهاد نمايند و غالب شوند، از كجا علم ايشان
حاصل است به اين كه بار ديگر غلبه خواهند يافت؟ با اين كه در مرتبه اوّلى فرار
كردهاند و از بى ثباتى ايشان جرأت طمع دشمن زياد گشته؟ و همچنين اگر بار دوم و
سوم نيز به همين نسبت فرار كنند، به حسب عادت معلوم است كه امر به جايى مىرسد كه
كافرى تنها از صد مسلم و بيش از آن پروا نكند و بالاخره كفره بر مسلمين و اسلام مستولى
شوند. پس مسلمين راست كه در آغاز كار از قتال كفار پروا نكنند خواه دشمن دو برابر
باشد يا ده برابر، و ظن هلاكت باشد يا نباشد؛ بلى اگر دشمن دين بر بلاد اسلام و
مسلمين هجوم آورد و مقصودين را به مقاومت او يقين نباشد لازم نيست كه فوراً قتال
كنند بلكه جايز است تحصن ايشان به شرط امكان به قلعه و خندق و امثال آن، به انتظار
امداد ديگران و لازم است از باب مقدمه كه براى حفظ دين و جان، اعلام به ديگران
نمايند. بلى اگر به قتال ملجأ نشوند ايشان را، لازم است قتال و جايز نيست استسلام
چه از رسول خدا مروى است: «من اْستأسر بغير جراحةٍ مثقلة فليس منّا»[1]
و نيز چون خداوند عالميان فرموده: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً
كَثِيرَةً»[2] پس اگر مسلمين از روى
اخلاص در دفع دشمن سعى بليغ نمايند و در معارك جهاد ثابت قدم باشند، بر خدا لازم
است كه از لطف بى منتهى به وعده «وَ إِنْ قُوتِلْتُمْ لَنَنْصُرَنَّكُمْ»[3] وفا فرمايد و ظلمت كفر را بر نور
اسلام غالب نسازد.