اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 498
جواب از اين روايت، همان جواب أول است.
(ز) روايت زكريا
بن آدم:
سألت ابا الحسن
(ع) عن قطرة خمر أو نبيذ مسكرٍ قطرت في قدر فيه لحم كثير ومرق كثير؛ قال (ع): يراق
المرق أو تطعمه أهل الذمة أو الكلب، و اللحم اغسله وكله ....[1]
از امام رضا
(ع) سؤال كردم: قطرهاى خمر يا نبيذ مست آور در ديگ آبگوشت افتاده است [حكم آن
چيست؟] امام (ع) فرمود: آبگوشت دور ريخته مىشود يا به كافر ذمى يا سگ مىخورانى،
گوشت را نيز بشوى و بخور ...
شستن گوشت به
خاطر نجس شدن آن است و نجاست از طريق آبگوشت متنجس سرايت كرده است.
جواب:
علت امر امام (ع)
به شستن گوشت، منحصراً به خاطر آبگوشت متنجس نيست؛ بلكه احتمال دارد دستور شستن،
به خاطر بر طرف كردن عين حرام (خمر و نبيذ) از گوشت باشد.
از اين رو
فقيهانى كه خمر را نجس نمىدانند، به شستن آن، حكم مىكنند.
(ح) روايت على بن
جعفر:
سألته عن خنزير
شرب من إناء، كيف يصنع به؟ قال: يغسل سبع مرات.[2]
از امام موسى
كاظم (ع) سؤال كردم: خوكى از مايع يك ظرف مىخورد. چه بايد كرد؟