اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 494
سألته عن الجنب يحمل الركوة او التور، فيدخل اصبعه فيه. قال: ان كانت يده
قذرة فاهرقه.[1]
از امام صادق
(ع) درباره شخصى جُنُب سؤال كردم كه مشك يا ظرف آبى را حمل ميكند و انگشتش را درون
آن ميكند، [حكم آن چيست؟] حضرت فرمود: اگر دستش نجس است آب را بايد دور بريزد.
جواب:
اين روايات بر
بقاء عين نجاست در دست حمل مىشوند، زيرا واژه «قذارت» و «نظافت» اگر حقيقت شرعيه
در آنها منتفى باشد، بايد معناى عرفى و لغوى را در نظر گرفت؛ از نظر عرف و لغت زمانى
حكم به قذارت دست مىشود كه عين نجاست باقى باشد.
«نظافت» و
«نزاهت» نيز زمانى به كار مىروند كه عين نجاست از بين برود.
(ب) در خبر عمار
ذكر شده است: «اگر موشى كه پوست آن شكافته شده و در آب افتاده باشد، اگر لباسى در آن
آب بيفتد، بايد شسته شود».
عمار ساباطى از
امام صادق (ع) درباره شخصى سؤال كرد كه از ظرف آبى، كه در آن موشى مرده و پوست آن
شكافته شده است، چندين مرتبه وضو مىگيرد و لباسش را نيز مىشويد و حتّى با آن غسل
ميكند، حكم آن چيست؟ حضرت فرمود:
إن كان رآها في
الإناء قبل ان يغتسل او يتوضأ أو يغسل ثيابه ثم فعل ذلك بعد ما رآها في الإناء
فعليه ان يغسل ثيابه و يغسل كلّما اصابه ذلك الماء ويعيد الوضوء والصلاة ....