اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 437
واسطه بوده باشد، نسبت به غائبين به واسطه حاضرين، و اين دليل است بر اين
كه تمام آيات سورتين مزبورتين دخلى تمام دارد در ترغيب در فعل فريضه مزبوره و الاّ
استحباب مخصوص بايد به آيه جمعه مىبود، بلكه استحباب سوره «بنىاسرائيل» در شب
جمعه و «كهف» در روز جمعه، و همچنين سوره «الرّحمن» و امثال آن كه در احاديث وارد
شده[1]
مستفاد مى شود آن كه تمام اين سور مزبورات متضمّن ترغيب عظيم است در فعل فريضه
مزبوره، و همه كس او را نمى فهمند، خصوصاً منكرين اين فريضه، و تاركين او سه جمعه
متواليه بدون عذر[2]
لهذا احاديث بسيار واقع شده در ذكر فضيلت تلاوت اين سوره در اوقات مزبوره[3]
يا به جهت آن كه مشتمل بوده باشند بر امر به ذكر خدا و نهى از غفلت از آن[4]
و چون اعظم [از] همه ى اذكار صلاة جمعه است، تكاهل و تغافل ننمايند در آن؛ به جهت
آن كه در اين سوره[5]
مواعظ بالغه چندى بوده باشد كه بايد در هر هفته اقلاً يك بار آدمى متلفّظ شود به
آنها، خصوصاً امام، خود متذكّر شود و تذكير مردمان نمايد به آن؛ چنانچه وارد شده
است اخبار بسيار كه متضمّن كراهت سفر كردن و اشتغال به امور دنيا است در روز جمعه
و عمل و كسب و بيع و شراء و تحصيل منافع دنيوى[6]، بلكه حرمت آنها هرگاه
مستلزم فوت حضور به فريضه ى مزبوره بوده باشد[7]. و همچنين استحباب خواندن
تمام سوره «جمعه» و «اعلى» در نماز شام و سوره «جمعه» و
[1]. ر. ك: وسائل الشيعه، ج 7، ص 408، ب 54( باب ما
يستحب ان يقرأ من السور ليلة الجمعة و يومها).
[2]. چون آنها جزء منافقين مىشوند؛ چنان كه در تفسير
آيه دوم سوره منافقين خواهد آمد. ر. ك: مستدرك الوسائل، ج 6، ص 299.
[3]. ر. ك: مستدرك الوسائل، ج 4، ص 222، باب 52( باب
تأكّد استحباب قراءة الجمعة).