اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 346
هشام بن سالم از امام صادق (ع) روايت كرده كه قلم اظفار در جمعه امان است
از جذام و جنون و برص و عمى و فرموده است: «و إن لم تحتج فحكّها حكّاً»[1]
و در روايت ديگر: «فإن لم تحتج فأمرّ عليها السكّين أو المقراض»[2].
يعنى: و اگر
ناخن دراز نباشد و احتياج به گرفتن نداشته باشد، به جهت اقامه سنت جمعه، كارد يا
مقراض را مانند سوهان بر ناخنها كشيده، اطراف را حك كند.
و در فقيه
مرسلًا از امام صادق (ع) روايت كرده كه اخذ شارب در جمعه امان است از جذام تا جمعه
ديگر.[3]
و حسين بن ابى
العلاء از امام صادق (ع) پرسيد كه: چيست ثواب آنكه اخذ شارب و قلم اظفار كند در هر
جمعه؟ قال (ع): «لا يزال مطهّراً إلى الجمعة الأخرى»[4]. و از مراسيل صدوق در فقيه،
قال رسول اللّه 6: «لا يطوّلنّ أحدكم شاربه؛ فإنّ الشيطان يتّخذه مجنّاً يستتر
به»[5].
[ «مجنّا»] به توسيط جيم مفتوحه ميان ميم مكسوره و نون مشدّده، به معنى سپر و در
بعضى از نسخ «مخبئاً» به تسكين خاء معجمه بعد از ميم مفتوحه و فتح باء موحّده قبل
از همزه، بر صيغه اسم مكان از «خبأ» و «اختباء» به معنى ستر و استتار و «خباء»- به
كسر و مد- فسطاط[6]
خيمه را گويند كه از شعر و صوف باشد.
و از طريق فقيه
مرسلًا: «من قلّم أظفاره يوم الجمعة لم تشعث أنامله»[7].