responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان    الجزء : 1  صفحة : 344

نفيس از جواهر معادن، انفس از زبرجد، و شيخنا الشهيد- قدس اللّه روحه- در ذكرى گفته است: «و سمعناه مذاكرة»[1].

[126] مسألة: شيخنا الشهيد در نفليه ذكر كرده است كه استعمال بنْصر دست چپ در استنجاء سنّت است- يعنى ضمّ بنصر با وسطى مسبّحه و ابهام مستحب است- به خلاف حال استبراء كه استعمال بنصر آنجا سنت نيست.

[127] مسألة: پيش اصحاب ما، استنجاء از خروج ريح‌[2] و سنگ و كرم غير ملطّخ‌[3] به نجاست و از خواب كه مظنة خروج ريح است، واجب نيست و سنت نيست‌[4] اجماعاً علامه- ; تعالى در نهايه گفته است: لقوله (ع): «من استنجى من ريح فليس منّا»[5] و در حديث از اوصياء معصومين- صلوات اللّه عليهم- نفى وجوب و استحباب آن متكرر است.

[128] مسألة: آنچه بعد از استبراء از مخرج بول بيرون آيد، استنجاء ندارد از آن جهت كه نجس نيست و نقض وضو نمى‌كند. در صحيحه حريز از محمد بن مسلم از أبي جعفر الباقر (ع) در باب استبراء و كيفيت آن فرموده است: «فإن خرج بعد ذلك شي‌ء فليس من البول و لكنه من الحبائل»[6] و «حبائل» جمع حباله است و «حباله» جمع حبل بر غير قياس و مراد عروقى است كه از جانب ظهر مى‌آيد و به مثانه- كه وعاء بول است- ارتباطى ندارد.


[1]. ذكرى، ج 1، ص 167.

[2]. در بعضى از نسخه‌ها اضافه« است» است.

[3]. يعنى آلوده.

[4]. در« ب»« است».

[5]. نهاية الاحكام، ج 1، ص 86.

[6]. الكافى، ج 3، ص 19، ح 1.

اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان    الجزء : 1  صفحة : 344
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست