اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 301
عورت در تخلّى، وراى مطلق وجوب ستر عورت است؛ چه مىتواند بود كه امرى في
نفسه واجب بوده باشد، و نيز از واجبات و وظائف امرى ديگر باشد.
پس قضاى حاجت
تخلى در نظر ناظر محترم على المشهور، و مطلقا بنا بر قول ابن جنيد و ظاهر عبارت
بيان، متضمّن دو فعل حرام، و منشأ استحقاق دو درجه عقاب است: يكى از جهت كشف عورت
نمودن و ديگرى از جهت مكشوف العوره متخلّى بودن.
و وجوب ستر
عورتين در نماز و تحريم نماز با كشف عورت نيز از اين قبيل است.
و واجب است در
تخلى انحراف نمودن از سمت قبله به جانب مشرق يا مغرب و استقبال و استدبار قبله
حرام است از باب تعظيم كعبه مكرّمه به نص حديث شريف نبوى و حديث اول سبطين و ثانى
اوصياء معصومين- صلوات اللّه و تسليماته على النبيّ و عليهم اجمعين- و عورت را
منحرف ساختن كافى نيست، چنانكه بعضى توهّم كردهاند، بلكه انحراف به جملگى بدن
واجب است.
و مشهور آن است
كه ميان صحرا و بنا در تحريم استقبال و استدبار فرق نيست، و شيخ مفيد- ;-
فرق كرده، مىگويند: در صحرا حرام است و در أبنيه مكروه است.[1]
و در ذكرى قول
شيخ مفيد بر اين وجه منقول شده كه در صحارى مكروه است نه در ابنيه.[2]
و سلّار با
مفيد موافقت كرده در صحرا حرام مىداند، نه در ابنيه[3].