اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 268
وضوى حائض و وضوى جماع محتلم و تيمم به برف و يخ و بالجملة، جميع افراد
وضو و غسل و تيمم و مسح ظاهر موضع جبيره در جميع طهارت را شامل، و ازاله نجاست از
بدن و ابعاض طهارت و غسل و مسح از باب مقدمه و تطهير بدن ميت از نجاست خبثى عينى[1]
كه موت سبب آن است به اغسال ثلاثة[2]
و بالجملة، غير طهارت مصطلح شرعى را- على الاطلاق العمومى- طارد است.
[36] أساس: «طهارت» در
اصطلاح شرع مشترك معنوى است ميانه طهارات ثلاثة، بر سبيل تشكيك، على الأقوى، نه بر
سبيل تواطؤ، چنانچه قول بعضى از فقها است- و مشترك لفظى نيست چنانچه بعضى ديگر به
آن قائل شدهاند- و احتمال حقيقت و مجاز نيز به غايت ضعيف است.
[37] فرع: اگر كسى نذر
مطلق طهارت شرعى كند، مخيّر خواهد بود ميانه غسل و وضو و تيمم على ما هو الأقوى و
بعضى به تخيير ميانه وضو و غسل قايل شدهاند و تيمم را از خصال تخيير اخراج
كردهاند و بعضى ديگر گفتهاند كه نذر مطلق طهارت منصرف به خصوص تيمم مىشود. اين هر
دو قول ضعيف است و همچنين اگر شخصى چيزى نذر كند از براى متطهر، آن چيز را به هريك
از مغتسل و متوضّى و متيمم مىتوان داد و خروج از عهده نذر به آن حاصل است.
و اگر يكى از
طهارات ثلاث را بخصوصها نذر كند، اظهر آن است كه اتيان به طهارتى كه اتمّ و اكمل
از طهارت منذوره باشد، مستلزم است عمل به مقتضاى نذر و خروج از عهده تكليف را به
خلاف طهارتى كه انقص و اقصر از آن طهارت بوده باشد.
[1]. كلمه« عينى» در حاشيه نسخه« الف» آمده، و در« ب».
[2]. در حاشيه آمده است:« سبب چيست كه هر عضوى كه نجس
شود به يك شستن طاهر مىشود و ميت را تا سه غسل ندهى طاهر نمىشود؟ به سبب آنكه
هرچيز كه لطيف ترين چيزهاست، مرده او بدترين چيزهاست».( منه( ره».
اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 268