اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 250
رحمت لميزلى و لا يزال شد، بر افضل و اكمل وجوه ممكنه و حق استحقاق هيچ
ماهيتى و استعداد هيچ ماده، ضائع و مهمل و متروك و معطل نماند.
[16] خالق عالم
حكيم، عدل جواد متفضّل است، و رعايت عدل و حكمت و لطف و رحمت بر او واجب و از عنايتش
ممتنع التخلّف است، و اتيان به قبيح و اخلال به واجب از جناب او ممكن نيست.
[معناى حكمت]
[17] حكمت دو معنى
دارد:
يكى: افضل علوم به
افضل معلومات، و اللّه تعالى كنه ذات خود را- كه افضل معلومات است-، به علم تام
كامل خود- كه افضل علوم است- مىداند، و جز او هيچ كس را اين علم حاصل نيست.
دوم: آنكه فعل
فاعل[1]
مختار، محكم و متقن و منطوى بر فايده و غايت و مصلحت و منفعت بوده باشد.
و عقول مراجيح
عقلًا در ادراك احكام و اتقان و غايات و فوائد و مصالح و منافع و تدبير خيرات و
بركات، كه مطاوى هر فعلى از افاعيل فعّال على الاطلاق بر آن منطوى و مشتمل است،
متحيّر و مبهوت[2]
و متفكّر و مدهوش مانده.
پس حكيم حقيقى
به هردو معنى نيست الّا قيّوم واجب الذات- جلّ سلطانه- و هرچه در عالم امكان[3]
وجود يافته، به قضا و قدر الهى است.
خيرات عالم
متعلق اراده و داخل قضاء بالذات شده است، و شرور بالعرض،