اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 724
مىبينى كه اصل كار و شناخت سبب آن را گم
كردهاند، و عذر و ناتوانى صاحبان شهود حالى را كه تعدّد را نفى مىكنند خواهى
دانست، چون نظر آنان اين است كه در حقيقت «وجود» همو است (پس عذر و ناتوانى نفى
كنندگان تعدّد) نيست مگر همان عذر محجوبان كه اثبات كنندگان تعدداند، چون مدارك
آنان جز توان ضبط كثرت وجودى را به وجهى ديگر از حقيقتشان ندارد، و آنچه را كه
خداوند متعال متمكّنان را بدان اختصاص داده خواهى دانست؛ يعنى كسانى كه موافق هر
گروهى- در آن وجهى كه درست مىگويند- هستند، يعنى به واسطه جمع آوردنشان بين دو
وجه حقيقت؛ با امتيازشان از آن (حقيقت) به واسطه رسيدن به آنچه را كه همه از دست
دادهاند- اگرچه حجت و دليل كامل در هر يك از گروههاى سهگانه و غير ايشان از
جانب خداوند متعال آمده است- و اين بدان جهت است كه حاصل هر گروهى چيزى است كه
استعدادهاى ايشان و دانستن عذر و ناتوانىهاى اينان فرا گرفته است، يعنى تفاوت در
استعدادهاى ايشان ناشى از قسمت الهى ازلى- به واسطه فيض اقدس- است كه: پذيرفت هر
كس را كه پذيرفت- بدون علّتى- و وازد هر كس را كه وازد- بدون علتى- چنان كه خداوند
مىفرمايد: نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ
فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ
لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا
يَجْمَعُونَ، يعنى: ماييم كه زندگانىشان را در دنيا
ميانشان تقسيم كردهايم و آنان را به مراتبى بالاى يكديگر بردهايم تا برخى برخ
ديگر را مسخّر كنند، ولى رحمت پروردگارت از آنچه جمع مىكنند بهتر است (32- زخرف)
سئوال چهاردهم تقابل دو نسخه به دو ذوق چگونه دانسته مىشود؟
209/ 5 يعنى تقابل نسخه آدم و نسخه عالم؛ تا جايى كه اولى نمونه
آنچه در دوّمى كه تفصيل نسخه الهى است باشد، يعنى صورتهاى مفصّل تمام اسماء ذاتى
و وصفى و فعلى الهى و آثار آنها، و امكان دارد كه حمل بر تقابل دو نسخه الهى و
انسانى شود؛ به طورى كه دومى صورت اولى گردد، طبق آنچه كه در احاديث آمده: آدم
آفريده شده بر صورت «الله» و يا
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 724