اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 723
حقيقتش اين حكم مطلق را در مقام محاذات و برابرى
درست ادراك مىكند، و از بين رفتن حجابهايى كه حايل بين او و بين آنچه كه شأن آن
اطلاق است به سبب محاذات با يكى از دو وجه ديگر حقيقتش امكانپذير است.
205/ 5 اگر گويى: در تفسير فاتحه آمده كه: انسان بسيط خالص است و
حقيقت را آن گونه كه هست ادراك نمىكند، چون ادراكش جز به واسطه اعتبار حيثيتهاى
چندى قابل تصور نيست.
206/ 5 گويم: اين در غير محاذات درست است، و چون دانستى كه اثر در
آنچه از او و در او ظاهر است از باطن مىباشد بدان: هرچه تعدّد دارد و داراى شمار
است؛ تفصيل حكم احوال باطن است كه در وجود ظاهر شده است، با اينكه باطن نيز از
حيث وحدتش عين وجود است- ولى بدون تعيّن مظهرى-.
207/ 5 پس دانستى اثر عبارت است از صورت شأنى از شئون حق و حالى از
احوالش، و سرّ آن اين حال است و اثرگذار- در اعتبار كردن- باطن آن است و اثرپذير
ظاهرش، و در حقيقت هر دو ذات اويند ولى به واسطه دو نسبت ظهور و بطون كه نسبت به
مدارك ما تحقق دارند- نه در واقع- و دانستى كه نسبت اثر به چه كسى درست است و چه
زمانى درست است و از چه وجهى امكان دارد و از چه وجهى ندارد، پس (نسبت اثر) به
مظاهر- از حيث باطن آنها- درست است و نسبت (آن) به باطنها از آن حيث كه از حيث
ظهور- بالذات و للذات- احوالاند درست است، و راز بيان آن كس را كه گفت: حق تعالى
ذاتا قادر است چون در حقيقت اثربخش است و قدرتش عين ذاتش مىباشد خواهى دانست؛ چون
آن (قدرت) نسبت است و نسبت داراى وجودى نيست، و راز بيان آن كس را كه مىپندارد
قدرت غير است و در وجود صفتى زايد است خواهى دانست، يعنى او به واسطه جمود و بسنده
كردن بر ظاهر مىپندارد كه تميّز؛ در حقيقت همان تميّز در وجود است، و راز بيان آن
كس را كه افعال را براى بندگان ثابت مىكند خواهى دانست، يعنى از حيث صورت و به
سبب تعيّن آنها (افعال) به حسب آنان، و نيز راز بيان آن كس كه افعال را از بندگان
نفى مىكند، يعنى از حيث حقيقت خواهى دانست.
208/ 5 در اين حال مشاهده خواهى كرد كه هر دستهاى از وجهى درست
مىگويند، ولى
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 723