اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 362
فرقهاى گفته شده- مىباشد، و اين همان چيزى
است كه در تفسير گفته كه: عموما (اجمالى عام) بين اراده كلى الهى و بين طلب و قبول
استعدادى از جانب اعيان ممكنى مىباشد، پس طلب حقايق الهى براى تنزّل و تعين است
كه منتهى به كمال جلا و استجلا مىگردد؛ و طلب حقايق كونى براى ظهور به كمالاتشان
كه پنهان است- و نيز وجود اضافى- مىباشد.
152/ 4 دومى تفصيلى خاص است؛ و آن تعيّنات پنهان در غيب ذات حق سبحان
است كه كثرتشان به واسطه احديت تعيّن اول مستهلك است و آن خاص است خصوصا كه جنسى
و يا نوعى و يا صنفى و يا شخصى باشد، و اين همان چيزى است كه در تفسير گفته است؛ و
به خصوص بين نسبتهاى اراده مطلق از جهت مرتبه هر يك از افراد اسماء و صفات و هر
عين از اشخاص ممكنات مىباشد كه پيش از ظهور حكم جمع و تركيب كه بعدا ظاهر شده؛
پنهان بوده است- يعنى برخى نسبت به برخ ديگر- يعنى اين تعينات از برخى از اعيان
پنهاناند و براى بعضى ظاهر، و اين به واسطه استعدادهاى غير مجعول ايشان است كه
پيش از اين گفته بود: پذيرفت هركه را پذيرفت- بدون علتى- و وازد هركه را وازد-
بدون علّتى- و يا اينكه مجعولاند ولى به حكم اقتضاى استعداد اول- به حسب مراتب و
مواطن و اوقات و شئون و غير اينها- و متعيّن به اين تعيّن؛ امرى جزئى حقيقى و يا
اضافى- به حسب خصوصيات مذكور- مىباشد، در تفسير گفته: آن چيزى است كه ظهورش در
وجود خارجى- از جزئيات و صور- حادث و پديد آمده است.
153/ 4 اگر گويى: طلب سبب اجتماع نسبى عدمى براى وجود عينى-
همانگونه كه گذشت- امرى شگفت و عجيب است كه خردها در آن سرگشته و حيرانند، آيا آن
را مثالى حسّى و يا عقلى هست كه بدان مثال اوهام؛ انس و پيوند يافته و خردها و
فهمها در مقابلش گردن نهند؟
154/ 4 گويم: آرى! حضرت شيخ قدس سره اين را به وجود جسم حسّى- از
اجتماع هيولا و صورت غير محسوس- و به وجود سياهى- از اجتماع مازو و زاج- مثال زده،
و از آن وجود ضوء و تابش از برابرى (جسم) تابنده و ديوار پيدا مىشود؛ چنانكه در
عقليات آمده كه مركب گاهى كارى انجام مىدهد كه مفردات انجام مىدهند.
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 362