اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 336
مانند مراتب؛ معنوى، چون رنگ آب رنگ ظرف
خودش است، و يا مانند مراتب حسّ و روح و مثال باشد، انديشه به كاربند تا اسرارى
گرانقدر را بيابى:
36/ 4 از آن جمله اينكه: علم به حسب تعين اول ظهور عين ذات است براى
خودش به اندراج و بودن اعتبارات و احديت- با تحقق و ثبوت آنها- و متعدّى به يك
مفعول مىشود كه همان ذات است، و به حسب مرتبه دوم ظهور ذات است براى خودش به شئون
ذات؛ با مظاهر شئون كه به نام صفات و حقايق ناميده مىشود و متعدى به دو مفعول
مىگردد، و چون خودش براى خودش با حيات و علم و غير اينها ظاهر گشت؛ در انتهاى
مرتبه دوم كثرتى حقيقى و وحدتى نسبى مجموعى حاصل مىشود، و همينطور وجود از حيث
مرتبه نخستين عبارت است از ادراك ذات خودش را در خودش به اندراج اعتبارات و احديت
در آن؛ يعنى ادراك مجملى كه در آن تفصيلش مندرج است و كثرت و غيريت منفى و نابود
است.
37/ 4 و از حيث رتبه دومى هم دو نوعاند: از حيث آنچه كه مجلاى ظهور
حق و يا مجلاى ظهور كون و وجود است، پس وجود اول عبارت از ادراك ذات است مرعين خود
را از حيث ظهورش به صورتش كه به نام ظاهر اسم «رحمان» ناميده مىشود و نيز به صور
تعيّناتش كه به نام اسماء الهى- با وحدت غيبى و اضافه كثرت نسبى به او- ناميده
مىشود، براى اينكه هر اسم الهى عبارت است از ظاهر وجود- كه همان عين ذات است-
ولى از جهت تقيدش به معنى، پس از جهت نظر به ذات وجود و نفس تعين عين او است و از
جهت تقيد به معنى متميّز، غير او است، لذا او را وحدتى حقيقى و كثرتى نسبى است. و وجود
دوم ادراك صورت هر تعين است از كون و وجود مر خود را و مثل خود را موجودى روحانى و
يا مثالى و يا جسمانى؛ كه در هر مرتبه به حسب و حكم خود ظاهر است، بنابراين ايجاد
و خلق جز دهش و بخشش موجد- يعنى حق تعالى- به حقايق كونى مر ادراكشان را نمىباشد،
و آن به واسطه اضافه تعيّنى است از جانب خود مر آنها را؛ و آشكار كردن احكام
آنها در هر مرتبهاى به حسب آنها، پس تأثير و اثربخشى در تنوعات و گوناگونى
تعينات به واسطه احكام حقايق است، و در ناميدنشان عين و يا غير؛ به واسطه مراتبى
است كه آن مراتب عبارت از محلهاى معنوى بوده و آنها نسبتهاى معنوى (و عدمى)
هستند كه نه در خارج و نه در ذات خودشان
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 336