اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 164
است كه از معقول بودن صرافت و نابى وحدت آن
را بيرون مىآورند، چنان كه گوييم: يك نصف دو است و يك سوم سه، و اين همان مبداء
تعدّد نسبى و يا وجودى است كه ضد كثرت است و اختصاص به مرتبه افعال دارد، مانند
وحدت فعل و فاعل- با كثرت مجالى آن- و اين اختصاص به ذوق حضرت هود 7
داشت كه گفت: إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَ
رَبِّكُمْ، يعنى: من به خداى يگانه- پروردگار خودم و
پروردگار شما- توكل دارم. (56- هود) و راز آن عدم اعتبار وسايط و سببها است، از
اين روى اخذ- يعنى گرفتن- را به هويتى كه عين ذات است نسبت داد و نه دستى و نه
صفتى و نه غير اينها را بيان نداشت، آنجا كه گفت:
ما مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها،
يعنى: هيچ جنبندهاى نيست مگر آنكه خدا از موى پيشانيش گرفته است. (56- هود) و
اين مشهد متوسطان از محققان است، چون مقتضى ذوق آنان اين است كه: وسايط معدّات و
آماده ساز هستند نه مؤثرات و اثر گذار، و هر فعلى كه اثر حق متعال است اصلش يكى
است ولى از محلهاى متعددى فراهم مىآيد، در نتيجه كيفياتى سودمند و يا زيانآور
را در كوتاه؛ و يا دراز مدت در پى دارد كه اثرش- يعنى سود و زيان- گاهى به انسان؛
از جهت روحش و گاه ديگر از جهت جسمش و ديگر گاه از جهت صورت و نشأه و عالمش و گاهى
هم از حيث مجموع اينها باز مىگردد.
366/ 3 گروهى بالاتر هستند كه ذوقشان اين است كه فعل وحدانى و يگانه
الهى كه در اصل مطلق از توصيف است تعيّنش به واسطه تأثير و اثر پذيرى كيفى به حسب
مراتبى است كه از آن مراتب دستهاى از احكام وجوب و امكان در قابل و پذيراى هر دو
حصول مىيابد، پس اگر غلبه احكام وجوب بر احكام امكان ظاهر و آشكار گردد، فعلى پس
از تقيّد و قبولش مر تعدّد را؛ طاعت و فعلى پسنديده و نيك است، و اگر غلبه با
احكام امكان و دو چندان شدن خواص وسايط باشد؛ از جهت تقيدش معصيت و زشت ناميده
مىشود[1]. و
پسنديده و زشت به آنچه كه مناسب مرتبه شرع و يا عقل؛ و يا ملايمت از جهت طبع و غرض
دارد باز مىگردد؛
[1] - دسته اول نفع و ضرر را به علل معده نسبت مىدهند
و اين دسته نفع را به جهت وجوب و ضرر را به جهت امكان نسبت مىدهند، و زبانشان: ما
أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ، و
دسته سوم همه را به خدا نسبت مىدهند و زبانشان: قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ
اللَّهِ، وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ
وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى، است.
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 164