اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 163
است كه به ذات خود قائم است و برپا دارنده
غير خود، پس معنى مبالغه؛ اثر در تعديه (و نافذ گردانيدن) است، هم چنان كه در ظهور
است[1].
مقدمه دوم
360/ 3 در اقسام وحدت از ذاتى و وصفى و فعلى با اعتبارات آنها
مىباشد كه بيان آن مشتمل بر سه مشاهد است كه برخى از آنها برتر از بعض ديگر است،
و آن مطلبى است كه حضرت شيخ قدس سره در فك ختم فص هودى احدى بيان داشته كه وحدت
داراى سه مرتبه است:
361/ 3 مرتبه اول اعتبار آن از آن جهت كه خودش خودش است. مغاير و ضد
احديت نبوده بلكه عين آن است و نعت وصفى براى واحد نيست، و اين مقصود محققان راسخ از
احديت ذاتى است، و براى هر چيزى احديتى ذاتى- از جهت عدم مغاير و مخالف بودن هر
شأن الهى براى ذات احد- مىباشد.
362/ 3 مرتبه دوم اعتبار آن از جهت نعت و صفت بودنش براى واحد است كه
به نام وحدت صفات و نسب و اضافات ناميده مىشود و از جهت اسم «الله»- كه منبع صفات
و اصل وحدت و كثرت كه نزد همگان مشخص و معلوم است- به حق متعال اضافه گرديده و
نسبت مىيابد.
363/ 3 مرتبه سوم اعتبار آن از جهت احكام لاحق است كه خود بر دو نوع
است:
364/ 3 نوعى از احكام هست كه در وحدت تعقل مىشود و ظهورش موقوف بر
يك و يا چند شرط است؛ با اين كه وحدت بالقوه بر آنها اشتمال دارد[2].
365/ 3 نوع ديگرى هست كه وحدت بر آن اشتمال نداشته، بلكه الحاق امور
خارجى
[1] - يعنى ظاهر به خود( خويشتاب) و ظاهر گرداننده غير
خود.
[2] - مانند سريان حقيقت وجود كه عبارت است از وحدت حق
حقيقى، چون آن از احكام حقيقت وحدت است ولى نياز به مجالى و آئينههايى به حسب
ظهور- به صفت كثرت- دارد.
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 163