اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 142
برهان چهارم
281/ 3 وجود مطلق موجود است؛ براى صدق سخن ما كه گوييم: وجود موجود
است، يا به واسطه صحت حمل شئى بر خودش- و اگر چه غير مفيد باشد- و يا آنكه به
واسطه ذات است، زيرا ماهيات غير مجعولاند، و يا به واسطه ضرورت، به سبب محال بودن
سلب شئى از خودش؛ خواه اين سلب ذهنى باشد و يا خارجى و يا سلب مطلق (پس ثبوتش براى
خودش ضرورى است)
282/ 3 گفته نمىشود- چنان كه در كتاب مواقف و مقاصد گفته شده-: سلب
شئى وقت عدم و نبودنش از خودش جايز است- به واسطه صدق سلب به عدم موضوع-
283/ 3 چون گوييم: اين اشتباه بزرگى است كه ناشى از فرق نگذاشتن بين
اخذ موضوع مطلقا؛ و بين اخذ موضوع «موجودا» سرچشمه گرفته، در حالى كه فرق قطعى
است، وگرنه ماهيات معدوم؛ خواه ماهيت ممكنات باشد و يا ممتنعات؛ نبود، و همينطور
نه قضيه ذهنى و نه طبيعى تحقق نمىيافت[1]،
و از نفى مقيد- يعنى ماهيت مخلوط[2]- نفى مطلق
ماهيت[3] و غير
اينها از مفاسد و تباهىها لازم مىآمد.
284/ 3 و يا[4] براى اين
كه موجود بودن هر موجودى به واسطه وجود است و سبب موجود بودن- به اتفاق نظر
اثباتكنندگان صانع و ادراك كودكان و يا حيوان- موجود است، بر عكس سبب مضروب و كتك
خورده، چون آن[5] مضروب
نيست، زيرا معنى مضروب كسى است كه ضرب بر او واقع شده، نه آنچه كه داراى ضرب است،
و معنى موجود چيزى است كه داراى وجود است.
285/ 3 اين دلايل چهار گانه قائماند بر اين كه وجود موجود است. و
آنچه را كه بهشتى گفته: از جهت لزوم تركيب در آنچه كه موجود است؛ مورد پذيرش
نيست، زيرا تركيب در
[1] - چون با فرض عدم ثبوت آن براى خودش هيچ چيز اصلا
براى آن ثابت نمىشود.