اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 51
دلپسند خواهد بود، و از اين روست كه عالم
مثال از عالم ظلمات طبيعت زيباتر است، و عالم روحانيات و مقربين و مجردات، از آن
دو عالم طبيعت و مثال زيباتر است، و عالم ربوبى از همه اين عوالم زيباتر است، زيرا
كه هيچ شائبه نقص در آن نيست و از مخلوط شدن به عدمها و نيستها مقدس و از ماهيت و
لواحق آن منزه است، بل هر چه زيبايى و جمال و نور هست، همه از اوست و نزد اوست و
او همه زيبايى است و همهاش زيبايى است.
سيد محقق داماد (قدس سره) در قبسات بنابر آنچه از او نقل شده،
مىگويد: «و خداى تعالى همه وجود است و همهاش وجود است و همه زيبايى و كمال است و
همهاش زيبايى و كمال است و جز او به طور عموم، پرتو نور او و تراوشهاى وجود او و
سايههاى ذات اويند».
هر چه جمال و كمال است تعلق به حق تعالى دارد
پس خداى تعالى حقيقت زيبايى است بدون آنكه شائبه ظلمتى در او باشد، و
كمال است بىآنكه غبار نقصى بر چهرهاش باشد، و روشنايى است بىآنكه آميخته به
كدورتى باشد، زيرا او وجودى است بدون نيستى، و انّيّتى است بدون ماهيت. و جهان
هستى به آن اعتبار كه وابسته به اوست و نسبت به او دارد و سايهاى است از او كه بر
هيكلهاى ظلمانى افتاده و رحمت واسعه بر زمين هيولى است، زيباست و نور است و اشراق
و ظهور اوست. «بگو هر چيزى طبق آنچه او را ماند رفتار مىكند»، و سايه نور هم نور
است، «مگر نمىبينى كه پروردگارت چگونه سايه را گسترده است»! و اما جهان به اعتبار
خودش (بدون انتساب به او) هلاكت است و تاريكى و وحشت و
اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 51