اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 167
نظرى
كرد كه بيند به جهان صورت خويش
خيمه
در آب و گل مزرعه آدم زد
پس انسان است اسم اعظم الهى و سايه بلند او و خليفه خدا در همه عوالم
و خداى تعالى با فيض اقدس و ظل ارفعش تجلى كرد، پس در ملابس اعيان ثابته از غيب
مطلق و حضرت عمائيه ظهور كرد.
سپس به فيض مقدس و رحمت واسعه و نفس رحمانى از غيب مضاف و كنز مخفى-
و بنا به طريقه شيخ عارف ما (مدّ ظله) از مرتبه عمائيه- در مظاهر ارواح جبروتى و
ملكوتى يعنى عالم عقول مجرد و نفوس كلى تجلى فرمود. سپس در دو آينه عالم مثال و
خيال مطلق يعنى عالم مثل معلّقه تجلى كرد. سپس در عالم شهادت مطلق يعنى عالم ملك و
طبيعت تجلى فرمود. پس انسانى كه جامع همه عوالم و آنچه در آنهاست مىباشد سايه
حضرت جامع الهى است. و عالم اعيان، سايه حضرت غيب مطلق است. و عالم عقول و نفوس
سايه حضرت غيب مضافى كه به غيب مطلق نزديك است مىباشد. و عالم خيال و مثال مطلق،
سايه حضرت غيب مضافى كه به شهادت نزديك است مىباشد. و عالم ملك سايه حضرت شهادت
مطلق است: «مگر نبينى كه پروردگارت چگونه سايه را كشيده است؟» اين مدّ ظل در حضرت
اسماء و اعيان ثابته به ظل اقدس است، و در حضرت شهادت و عالم ملك و ملكوت و جبروت
به واسطه ظل مقدس است.
ارتباط موجودات با حق متعال ربط مقيد با مطلق است
بلكه گوييم كه موجودات با تمام مراتب بالا و پايينى كه دارند
اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 167