اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 117
و چهار جزء او اشاره است به جهت الهى. و آن
سه عالمى كه مشمول آن جهت الهى است عبارت است از عالم عقول كه مجرد از مادهها و
صورتهاست، و عالم خيال كه مجرد از ماده است نه از صورت، و عالم اجسام كه همراه با
ماده است. و به عبارت ديگر حس و خيال و عقل و سرّ. و به عبارت سوم اشاره است به
شهادت و غيب و غيب الغيب و غيب الغيوب. و به عبارت چهارم اشاره است به ملك و ملكوت
و جبروت و لا هوت. و قرين هم بودن اجزاء عبارت است از اينكه هر يك از آنها در تمام
بودن كلمه لازم يكديگر و وابسته به هم هستند. و آن جزء كه پنهان است سرّ الهى و
غيب لاهوتى است. (تا آنكه گويد:) اينكه روايت فرموده: ظاهر «اللّه» است، معنايش آن
است كه اللّه به واسطه اين سه اسم ظاهر شده، زيرا كه مسمى به واسطه اسم ظاهر
مىشود و به وسيله آن شناخته مىشود. و اركان چهارگانه عبارتند از:
حيات، موت، رزق و علم كه چهار فرشته: اسرافيل، عزرائيل، ميكائيل و
جبرائيل بر آنها گماشته شدهاند.» (پايان آنچه مىخواستيم نقل كنيم از سخن فيض كه
خدا مقامش را افزون فرمايد).
تحقيق در اسم اعظم و بيان روايت
و اين تحقيق رشيق بنابر بعضى از نظرها و پارهاى از اعتبارات در كمال
صحت و متانت است ولى مناسبتر آن است كه اسمى كه با اين صفات توصيف شده مقام اطلاق
حقيقت محمديه باشد. يعنى مقام مشيّتى كه نامحدود است حتى به حد ماهيت. «و
پوشيدهاى است بدون نقاب» به آن معنى است كه از شدت ظهور پنهان است. و همچنين ديگر
صفات با اين مقام مناسب است كه مقامى بى حد و
اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 117