اسم الکتاب : ترجمه رساله قشيريه المؤلف : عثماني، حسن بن احمد الجزء : 1 صفحة : 623
آنك مبطل بود از طريق استدلال كه آن كاريست
موهوم[1] و اين
نبود مگر باختصاص ولى [بدانچه بازنيارند در دعوى وى] [زيرا كه اگر اندر دعوى كاذب
بود او را كرامت نبود كه اگر چنين بودى فرق نبودى ميان راستگوى و دروغگوى[2]] و اين آن[3]
كرامتست كه ما [بدان] اشارت كرديم[4]
و لا بّد كرامت فعلى بود ناقض عادت اندر ايّام تكليف، ظاهر گردد بر كسى كه موصوف
بود[5] بولايت،
اندر معنى تصديق حال او[6].
و سخن گفتهاند مردمان اندر فرق ميان كرامت[7]
و معجزات از اهل حق.
استاد [امام[8]] ابو
اسحق اسفراينى [قدسّ سرّه[9]] گفتى[10] معجزات دليل[11]
صدق انبياء بود و دليل نبوّت با غير نبى يافتن محال بود[12]
چنانك فعل محكم عالم را دليل بود اندر آنكه او عالمست، از كسى كه نه عالم بود
نيايد[13]
[1] - متن عربى: و الذى يدل عليه ان تعريف القديم
سبحانه ايانا حتى نفرق بين من كان صادقا فى احواله و بين من هو مبطل من طريق
الاستدلال امر موهوم. و دليلش آنست كه شناساندن و آگاه كردن حق ما را تا آنرا كه
صادق است در احوال خود از آنكه مبطل است از طريق استدلال بازشناسيم امرى متصور است
و قابل قبول. هر دو ترجمه مبهم و ناقص است.