responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه رساله قشيريه المؤلف : عثماني، حسن بن احمد    الجزء : 1  صفحة : 512

گفت آنچه ببردى بازآر، بياورد، او را[1] گفت زنده گرد، زنده شد[2] گفت چرا كردى گفت يا رب از شرم تو[3]، خداى تعالى او را بيامرزيد.

و بدانك توحيد حكم كردن بود بيگانگى‌[4] و بدانستن كه يكى است [آن‌[5]] [هم‌] توحيد بود و در لغت درآيد وحّدته اى‌[6] صفت كردم او را بيگانگى و حقّ سبحانه و تعالى ذات او[7] يك چيز است بخلاف چيزهاء ديگر كه آنرا يكى خوانند كه در عرف آنك گويند يكى است اجزاى متماثل بود مجتمع چنانك شخص او را مردى خوانند و اجزاء متماثل دارد چون دست و پاى و چشم و سر و جمله او را يك شخص خوانند حقّ سبحانه و تعالى بخلاف اينست‌[8].


[1] - مب: فرمود آنچ برده‌ى بازده بازداد ويرا.

[2] - مب: گشت.

[3] - مب: از تو شرم داشتم.

[4] - مب: حكم كردن بر چيزى كى يكى است.

[5] - مب: ندارد.

[6] - مب: گويند وحدته اذا وصفته بالتوحيد يعنى.

[7] - مب: و ذات خداى يك چيز است.

[8]- مب: كى يك جمله را يكى خوانند و لكن اجزاء او متماثل باشند و مجتمع. متن عربى:

و العلم بان الشى‌ء واحد ايضا توحيد يقال وحدته اذا وصفته بالوحدانية كما يقال شجعت فلانا اذا نسبتة الى الشجاعة و يقال فى اللغة وحد يحد فهو واحد و وحد و وحيد كما يقال فرد فهو فارد و فرد و فريد و اصل احد وحد فقلبت الواو همزة و الواو المفتوحة قد تقلب همزة كما تقلب المكسورة و المضمومة و منه امراة اسماء بمعنى و سماء من الوسامة و معنى كونه سبحانه واحدا على لسان العلم قيل هو الذى لا يصح فى وصفه الوضع و الرفع بخلاف قولك انسان واحد فانك تقول انسان بلا يد و لا رجل فيصح رفع الشى‌ء منه و الحق سبحانه احدى الذات بخلاف اسم الجملة الحاملة. و دانستن و اعتقاد بيگانگى چيزى نيز توحيد است گويند وحدته يعنى بيگانگى صفت كردم چنانكه گويند شجعته آنگاه كه بدليرى وصف كنند و در زبان عربى از فعل وحد صفت بر واحد و وحد و وحيد مى‌آيد چنانكه از فعل فرد بر وزن فارد و فرد و فريد و اصل احد وحد است بنابر آنكه واو تبديل شده است بهمزه و واو مفتوحه مانند مكسورة و مضمومه بهمزه بدل مى‌شود چنانكه گويند امرأة اسماء كه اصل آن و سماء است( يعنى زيباروى) از وسامة و در عرف علما حق را سبحانه واحد مى‌گويند بدان معنى كه در وصف او فزونى و كاست روا نيست بخلاف آنكه گويى انسان واحد كه مى‌توانى گفت انسان بى‌دست و بى‌پا و خداى سبحانه داراى وحدت ذاتى است برخلاف چيزى مركب كه متضمن اجزاست و رفع بعضى از اجزاء و وضع جزوى ديگر بر آن متصور است. هر دو مترجم طريق اختصار پيموده‌اند.

اسم الکتاب : ترجمه رساله قشيريه المؤلف : عثماني، حسن بن احمد    الجزء : 1  صفحة : 512
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست