responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 289

به خدا نزديك ميكند طُوبى‌ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ‌ خوشا بحال آنان و بازگشت خوبى دارند و درخت طوبى درختى است در بهشت كه ريشه‌اش در خانه رسول خدا 6 و در خانه هر يك از مؤمنين و اهل بهشت شاخه‌اى از آن وجود دارد كه هر چه مؤمن نيت او را نمايد و هر رقم خواسته‌اى كه داشته باشد خداوند از همان شاخه باو ميدهد و اين درخت بقدرى بزرگ است كه فرضا اگر اسب سوارى با سرعت هر چه بيشتر اسبش را براند و تا مدت يك صد سال برود از سايه اين درخت بيرون نميرود و اگر پرنده‌اى از پائين اين درخت شروع به پرواز نمايد بنقطه بالاى آن نميرسد گر چه بپيرى برسد شما را هشدار ميدهم كه براى رسيدن بچنين جايى همت گماريد. مؤمن بايد بمسئوليت‌هائى كه خود دارد ميپردازد و مردم هم از طرف او در راحت و آسايش هستند هنگامى كه تاريكى شب فرا ميرسد صورت خود را بر زمين نهاده و با اعضاء ارزشمند بدن خود را بحالت سجده در آمده و با خداى خويش مناجات و درخواست رهائى از آتش دوزخ مينمايد شما هم اين چنين باشيد.

(توضيح درخت طوبى. شايد اين كلمه مثل و اشاره است بدرخت پر ثمر توحيد خالص كه از وجود مقدس رسول خدا سرچشمه گرفته و همه مؤمنين توسّط آن حضرت باين نعمت با ارزش بى‌نظير رسيده‌اند و هر گونه آسايش دنيوى و نعمت‌هاى بى‌انتها، بهشتى و اخروى از شاخه‌هاى درخت توحيد بمؤمنين رسيده‌ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ و همين توضيح مختصر كافى است).

3- تفسير نعمانى باسنادى كه در كتاب القرآن هست از امير مؤمنان 7 نقل شده كه فرمود: آيه‌ فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ‌ آيه‌ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ‌ را نسخ نموده (كه قبلا گفته شد قول بنسخ ضعيف است و در اين دو آيه ناسخ و منسوخى نيست) 4- كتاب صفات شيعه صدوق بسند خود از على بن عبد العزيز نقل كرده كه حضرت صادق 7 فرمود اى على بن عبد العزيز فريب گريه اينها را نخورى كه تقوى حالتى است در دل.

5- دعوات راوندى پيغمبر 6 فرمود: كسى كه داراى تقوى باشد در زندگى قوى و نيرومند و در سرزمين دشمن هم در امن و امان است.

6- نهج البلاغه على 7 فرمود: چه بسا روزه‌دارى كه از روزه‌اش جز تشنگى نتيجه‌اى نميگيرد و چه بسا شب‌زنده‌دارى كه جز زحمت بيخوابى و رنج بيدارى چيزى ندارد و چه با ارزش است خواب زيركان و خوردن و روزه نبودن آنان. ج 2 ص 177. و- نيز حضرت فرمود تقوى و پرهيز داشته باشيد از آن خدائى كه اگر سخن بگوئيد ميشنود و اگر چيزى در دل داشته باشيد ميداند استقبال كنيد از مرگ كه اگر از آن بگريزيد شما را

اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 289
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست