responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 288

فراموشى مى‌سپارند و آن گروه ناتوان كسانى هستند كه در نتيجه ذكر و ياد خداوند خدا براى آنان راه رهائى و نجات از مشكلات فراهم نموده و آنان را از راه‌هائى كه بفكرشان نيامده روزى ميرساند وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً هر كه تقوى داشته و حقوق و حدود احكام و دستورات الهى را مراعات نمايد خداوند كارها را بر او آسان نموده و توفيق اعمال خير باو عنايت ميفرمايد وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ‌ و هر كس پرهيزگارى نمايد خدا بدى‌هاى او را ميپوشاند. إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ‌ كه اعمال نيك و پسنديده اعمال زشت و ناپسند را محو مينمايد. وَ يُعْظِمْ لَهُ أَجْراً و اجر و پاداشش را مضاعف و چند برابر ميفرمايد. إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ‌ پرهيزگاران در بهشتى هستند كه جز نعمت خالص و برخوردارى از لذت چيزى در آن نيست. إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً براى اهل تقوى جاى رستگارى و مقامات ارزشمند حَدائِقَ وَ أَعْناباً بوستانها و باغستانهائى كه در آن انواع درختان ميوه است‌ وَ كَواعِبَ‌ دختران نارپستان‌ أَتْراباً در سن و سال هماهنگ و در تفسير از حضرت باقر 7 نقل شده‌ وَ كَواعِبَ أَتْراباً يعنى دختران برجسته پستان‌ وَ كَأْساً دِهاقاً كاسه‌هاى شراب پر و پى در پى.

اخبار و احاديث در اين باب‌

1- كافى ... يعقوب بن شعيب گويد از حضرت صادق 7 شنيدم كه ميفرمود:

خداوند بنده‌اى را كه از پستى و ذلت گناه و معصيت بيرون آرد و بعزت و عظمت تقوى برساند سه امتياز باو عنايت ميفرمايد:

1- غنا و بى‌نيازى بدون داشتن ثروت 2- عزت و احترام بدون داشتن عشيره و فاميل 3- انس و راحتى بدون همراه بودن كسى.

آن سه من غير بشر.

بيان‌

من غير بشر

يعنى بدون داشتن انيس و مونسى از بشر، بلكه خداوند انيس و مونس او است همان طور كه امير مؤمنان على 7 در مناجاتش ميگويد خداوندا تو براى اولياء و دوستان خود بهترين مونسى.

2- روضه كافى و تفسير العياشى ابو بصير از حضرت باقر 7 نقل نموده كه امير مؤمنان 7 ميفرمود: اهل تقوى علائم و نشانه‌هائى دارند كه بآن شناخته ميشوند راستى در گفتار مراعات امانت پاى‌بندى بعهد و پيمان، بخل و عجز و ناتوانى نداشتن و سركشى و مراقب حال خويشاوندان، مهربانى و محبت بضعيفان و با زنان آميزش و ارتباط كم داشتن و بذل و بخشش و از كارهاى نيك دريغ نداشتن خوشروئى و خوش خلقى حلم و بردبارى فراوان دنبال علم و دانش و تحقيق بودن و پى‌جوئى از آنچه انسان را

اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 288
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست