responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 184

خوش بهره بزرگى دارند ميتوانند بدست بياورند. حضرت هم طبق اين دستور صبر كرد و انواع اذيت و آزار را از آنان تحمل نمود ...

امير مؤمنان 7 فرمود: رزق و روزى مأموريت دارد كه بافراد احمق و كم خرد برسد و محروميت هم همراه خردمندان است و بلاء و مصائب هم همراه يقين و صبر است. مهران گويد نامه‌اى خدمت حضرت رضا نوشتم و در آن از پريشانى حال و قرض خود نام بردم.

حضرت در جواب نوشت. اگر ميخواهى پاداش داشته باشى صبر كن كه اگر صبر نكنى پاداشى نخواهى داشت و جلو قضا و تقديرات الهى را نتوانى گرفت. و نيز فرمود صبر دو قسم است. 1- صبر و تحمل هنگام فرا رسيدن مصائب و ناراحتى‌ها كه البته نيكو و زيبا است.

2- و بهتر از آن صبر و خوددارى بهنگام مواجه شدن با چيزى كه خدا حرام كرده ...

حضرت باقر 7 فرمود: پدرم على بن الحسين 7 در ساعات اواخر عمرش مرا در آغوش گرفت و فرمود: فرزند عزيزم وصيت ميكنم تو را بآن وصيتى پدرم در آخر عمرش بمن نمود كه او هم فرمود پدرش امير مؤمنان 7 باو وصيت نموده (و آن وصيت اين است) فرزندم! در برابر حرف حق و عمل بوظيفه صبر كن و شكيبا باش گر چه تلخ و ناگوار باشد. حضرت باقر 7 فرمود: رسول خدا 6 فرموده حال مؤمن شگفت آور است هر گونه قضاء و تقديرى كه خداوند متعال در حقش داشته باشد بنفع او است. اگر مصيبت و ناراحتى باشد صبر ميكند اگر رفاه و نعمت باشد سپاسگزارى مينمايد. و از حضرت صادق 7 سؤال شد گرامى‌ترين مردم در نظر خدا كيست؟ فرمود آن كس كه بهنگام نعمت شاكر و سپاسگزار و هنگام بلاء و مصيبت صابر و شكيبا باشد. تمام اين احاديث از مشكاة الانوار نقل شده است.

باب 53: در باره نيت و شرائط آن و مراتب و درجات آن و ارزش و ثواب آن و اينكه عمل قبول شده بسيار كم و نادر است.

1- كافى ... حضرت سجاد فرمود: عمل انسان بستگى بنيت دارد.

تبيين و توضيح: نيت استعمال مى‌شود باين معنا كه انسان توجه بعمل و فائده آن و تصديق بنتيجه آن داشته باشد و اين تفكر انگيزه انجام دادن آن عمل شود. البته هر عملى كه انسان از روى اختيار و اراده انجام دهد اين مقدمات و اين انگيزه را همراه دارد چه اعمال عبادتى يا غير آن و بديهى است هر كس هر كارى را انجام دهد توجه و نيت و تصميم آن كار را قطعا خواهد داشت و اين جمله كه حضرت بوسيله او اخطار و هشدار ميدهد باين معناى ساده و بديهى نميتواند باشد. پس بايد مقصود از اين كه فرموده لا عمل الّا بالنيّة (عمل و كارى موجود نيست مگر بوسيله نيت) نفى صحت باشد يعنى‌

اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 184
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست