responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 183

سوارى به رسول خدا 6 اهدا شد كه كسرى يا قيصر روم خدمت حضرت اهداء نموده بود حضرت سوار بر آن استر شد و يال او را در دست گرفت و مرا برديف خود پشت سرش سوار كرد. فرمود اى پسر! مراقب خدا باش و دستور او را حفظ و مراعات كن تا او هم تو را حفظ و نگهدارى نمايد. خدا را فراموش نكن تا همه جا در پيشاپيش خود عنايت و نصرت او را ببينى. در حال آسايش و راحتى با خدا رابطه و آشنائى داشته باش كه او هم در مواقع شدت و گرفتارى با تو رابطه و آشنائى داشته باشد. اگر چيزى ميخواهى از او بخواه.

اگر مدد و يارى ميطلبى فقط از او استعانت نما و كمك بخواه. قلم تقدير آنچه را كه واقع شده نوشته است. اگر تمام مردم كوشش كنند آنچه را كه خدا مقدر نفرموده بتو برسانند ممكن نيست آن سود را بتو برسانند. اگر بتوانى داراى صبر باشى و حالت يقين را هم داشته باشى چه نيكو است و اگر نتوانستى خود را به مرحله يقين برسانى بدان صبر و استقامت در ميدان حوادث و تحمل ناگواريها خير فراوان و فوائد زيادى دارد و بدان كه در پايان صبر نصرت و ظفر هست و فرح و گشايش دنبال رنج و گرفتارى است و ناراحتى و دشوارى به يسر و آسايش منتهى مى‌شود. از امام ششم 7 نقل شده كه فرمود. صبر و استقامت سرمايه و ضامن بقاء ايمان است. و نيز فرمود نسبت صبر به ايمان نسبت سر انسان است به بدن همان طورى كه اگر سر از بدن جدا شود بدن لاشه‌اى بيش نيست، همچنين اگر صفت صبر و استقامت در انسان نباشد ايمان هم ثبات و بقائى ندارد و حفص بن غياث گويد حضرت صادق 7 فرمود. كسى كه صبر و تحمل را انتخاب نمايد مدتش كوتاه و كسى هم كه بى‌تابى نمايد مدت او هم كوتاه است (همين چند روز دنيا است چه آن طرف را بگيرد و با متانت و صبر باشد و چه اين راه را گرفته و ناراحتى و خود خورى نمايد) سپس فرمود. بر تو باد كه اين در همه حال و جميع كارهاى خود صبر و استقامت را پيشه خود كن.

كه خداوند متعال محمد 6 را مبعوث برسالت نمود و باو دستور صبر و ملايمت داد و فرمود اصْبِرْ عَلى‌ ما يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلًا. وَ ذَرْنِي وَ الْمُكَذِّبِينَ‌ سوره مزمل 10 در مقابل ياوه گوئى اين كفار صبر و استقامت داشته باش و با ملايمت و نرمش شر آنها را از خود دور كن و آنان را طرد نما و تكذيب‌كنندگان را رها كن كه من خود بحساب آنها ميرسم و نيز خداوند متعال ميفرمايد: ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ. وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ‌ سوره فصلت 34 زيان و بدى اينها را با طريق خوب و ملايمى از خود دور كن كه در اين صورت آن كس كه ميان تو و او دشمنى و عداوت است بطورى نرم و خوش برخورد مى‌شود كه نظير دوستان و خويشاوندان ميگردد. البته اين صفت را صبركنندگان و افرادى كه از اخلاق‌

اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 183
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست