responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت جعفری المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 142

(سراى آخرت)، و پشت به چيزى كنند كه كنون روى بدان نهاده بودند (سراى دنيا)، پس نه بدان چه از خواسته‌هايشان كه رسيده بودند سودى جستند، و نه از آنچه كه طلب نمودند و به آن نائل آمدند نفعى كردند، و نه از امورى كه به دست آوردند لذّتى بردند، و تماما وبال آنان شد، و كار بدان جا كشيد كه از آنچه كه به دنبالش دوان بودند گريزان شدند.

و من شما را از اين چنين لغزشگاهى بر حذر مى‌دارم، و به رعايت تقواى خداوند- كه جز آن سودى نمى‌بخشد- فرمان مى‌دهم، پس چنانچه كسى راستگوست بايد از خود سود برد، بنا بر آنچه در ضميرش پنهان ساخته است، چرا كه بينا و زيرك تنها كسى است كه: شنيد و انديشه كرد، و ديد و تشخيص داد، و از عبرتها سود جست، و سرانجام در راه و جاده‌اى هموار و روشن گام نهاد، و از پرتگاه هواپرستى اجتناب ورزيد و از راه كور دورى نمود. و (فرد بينا و زيرك هرگز) گمراهان را- توسّط كجروى در حقّ، يا انحراف در گفتار و سخن، يا دگرگونى در صداقت و راستى- بر تباهى خود يارى نكند، و لا قوّة إلّا باللَّه.

بگوييد آنچه برايتان گفته شده، و براى آنچه روايت شده‌ايد تسليم باشيد، و خود را بدان چه كه تكليف نشده‌ايد به زحمت نيفكنيد، چرا كه هر چه كنيد، يا به زبان رانيد، و بدان رو نمائيد؛ مسئوليّت آن تنها بر گردن خود شماست. از شبهه برحذر باشيد، چرا كه آن براى فتنه پى‌ريزى شده است، و در پى سهولت و هموارى كارها باشيد. گفتار و كردارتان را در ميان خود بر پايه‌هاى خوبى استوار سازيد، و فروتنى را بكار بنديد، ترس و تضرّع را براى خدا شعار خويش سازيد، و در بين خود به تواضع و انصاف و بخشش و فرو بردن خشم عمل كنيد، چرا كه آن سفارش خداست. و مبادا بر يك ديگر رشك بريد، و كينه ورزيد، زيرا كه آن دو از كردار جاهليّت است، وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ‌، يعنى: «و هر كسى بايد بنگرد كه براى فردا چه پيش فرستاده است، و از خدا پروا داشته باشيد، كه خدا بدان چه مى‌كنيد آگاه است- حشر: 18».

اى مردم از روى يقين بدانيد كه خداوند براى هيچ بنده‌اى- هر چند تلاشش سخت و حوزه تدبير و چاره‌جوئيش وسيعتر گردد، و رنج و زحمتش افزون شود- بيش از آن نصيبى كه برايش در ذكر حكيم (قرآن يا لوح محفوظ) پيش بينى كرده قرار نداده است، و آنچه را كه در ذكر حكيم برايش مقدّر شده- هر چند كه ناتوان و كم تدبير باشد- تغيير نيابد. اى مردم هيچ فردى با تكيه بر تبحّر خويش نتواند

اسم الکتاب : تحف العقول ت جعفری المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 142
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست