اسم الکتاب : قصص الأنبياء (ترجمه النور المبين فى قصص الأنبياء و المرسلين سيد نعمت الله جزايري المؤلف : مشايخ، فاطمه الجزء : 1 صفحة : 384
فصل پنجم (در احوال مؤمن آل فرعون و همسر
فرعون و خروج موسى 7 و قوم او از دريا و ابتلائاتى كه براى آنها پديد آمد)
خداوند تعالى در باره (حزقيل) مؤمن آل فرعون مىفرمايد: فَوَقاهُ اللَّهُ[1] يعنى خداوند شرّ
فرعونيان را از او برطرف كرد و او همراه موسى از دريا عبور نمود.
و اينكه در آيه شريفه مىفرمايد:
النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا[2] يعنى آتش هر صبح و شام در گور بر آنها عرضه مىشود و آنها در عذاب هستند، امام
صادق 7 مىفرمايد: اين امر در دنيا (برزخ) و قبل از قيامت واقع مىشود و آتش
برزخى است.
آيا شنيدهايد كه خداوند تعالى مىفرمايد: (روزى كه قيامت بر پا شود
آل فرعون وارد شديدترين عذابها مىشوند [3]) مراد در اينجا آتش دوزخ است كه ملائكه
موكّل عذاب آنها را وارد آن مىكنند.
در اين خصوص مىگوئيم: آتش برزخ كه ارواح كفّار در فاصله مرگ تا
قيامت با آن مواجه مىشوند در برهوت واقع مىشود كه محل آن واديى در حضر موت از
بلاد يمن است و كفّار در آن معذّبند تا وقتى كه به دوزخ خلد و جهنم برسند، همان
طور هم بهشت برزخى كه ارواح مؤمنين در فاصله مرگ تا قيامت در آن واقع مىشوند در
محل وادى السّلام در پشت كوفه بين نجف و كربلا قرار دارد و ارواح مؤمنين با اجساد
مثالى در آنجا متنعّم هستند تا زمانى كه به بهشت خلد برسند.
تفسير (امام حسن عسگرى 7) از پدران اطهرش از امام صادق 7 نقل
مىكند:
حزقيل مؤمن آل فرعون قوم خود را بسوى توحيد الهى و نبوّت موسى و
برترى محمّد 6 بر جميع انبياء الهى و همه مخلوقات و نيز برترى على بن ابى طالب و
اولاد اطهرش 7 بر ساير اوصياء انبياء فرا مىخواند و آنها را از ربوبيّت
فرعون منع مىكرد و خود اعلام برائت از وى مىنمود.
امر دعوت او در ميان مردم پيچيد و خبر به فرعون رسيد و گفتند: حزقيل
مردم را به