ابن ابى الحديد در مقدمه شرح نهج البلاغه بيان داشته، ميان
گروههاى معتزله در اين مسأله اختلاف نظر است. او مىنويسد: «قدماى بصرى مانند ابو
عثمان عمرو بن عبيد و ابو اسحاق ابراهيم بن سيار و ابو عثمان عمرو بن بحر جاحظ و
جماعتى ديگر از ايشان معتقدند كه ابو بكر از على 7 برتر و افضل بوده و
آنان ترتيب فضيلت خلفاى چهارگانه را به ترتيب خلافت ايشان مىدانند. امام عموم
معتزليان بغداد، چه متقدم و چه متأخر، همچون ابو سهل بشر بن معتمر و ابو موسى عيسى
بن صبيح و ابو عبد اللَّه جعفر بن مبشر و ابو جعفر اسكافى و ابو الحسن خياط و ابو
القاسم عبد اللَّه بن محمود بلخى و شاگردانش معتقدند كه على 7 از ابو
بكر افضل است.[1] نمونهاى از
تأليفات قدماى بصريان كتاب العثمانيه نوشته عمرو بن بحر جاحظ است كه در آن فضايل و
مناقب عثمان را ذكر كرده و به اثبات برترى خلفاى سهگانه بر امير المؤمنان على
7 پرداخته است. اما ابو جعفر اسكافى كه از سران معتزله بغداد است با
تأليف كتاب نقض العثمانيه به رد اين كتاب پرداخته است. ابن ابى الحديد در شرح
[1] ر ك: به ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، به
اهتمام محمد ابو الفضل ابراهيم، انتشارات اسماعيليان، افست مصر، 1959، ج 1، ص 7 و
جلوه تاريخ در شرح نهج البلاغه ترجمه دكتر محمود مهدوى دامغانى، نشر نى، ج 1، ص 1.