زاذان گفت: شنيدم على 7 مىگفت: اگر براى من پشتى گذاشته
مىشد و من بر آن مىنشستم، ميان اهل تورات با توراتشان و ميان اهل انجيل با
انجيلشان و ميان اهل زبور با زبورشان و ميان اهل فرقان با فرقانشان حكم مىكردم با
حكمى كه شكوفا مىشود و به سوى خدا بالا مىرود، سوگند به خدا آيهاى در شب يا روز
در دره و كوه و بيابان و دريا نازل نشده مگر اينكه دانستم كه در چه ساعتى و درباره
چه كسى نازل شده است و هيچ كس از قريش وجود ندارد مگر اينكه آيهاى درباره او نازل
شده كه او را به سوى بهشت يا جهنم سوق مىدهد.
گويندهاى گفت: درباره
تو چه چيزى نازل شده است يا امير المؤمنين؟ گفت:
«افمن كان على بينة من
ربه و يتلوه شاهد منه» پس محمد 6 بر بينهاى از پروردگارش بود و شاهد من هستم كه
پشت سر او مىرفتم.
385- 386- همين مضمون با
دو سند ديگر نيز نقل شده است.
387- مضمون روايت شماره
381 با سند ديگرى از ابن عباس نقل شده است.
64 و نيز در اين سوره
نازل شده است: وَ إِنَّا لَمُوَفُّوهُمْ نَصِيبَهُمْ غَيْرَ مَنْقُوصٍ
و همانا ما سهم آنان را
بدون كاستى به تمامى مىدهيم.
(سوره هود آيه 109) 388-
عن ابن عبّاس في قوله تعالى: (و إنّا لموفّوهم نصيبهم غير منقوص) يعني بني هاشم
نوّفيهم ملكهم الذي أوجب اللّه لهم غير منقوص، قال ابن عباس: و هو ستون مائة و
سنة.
ابن عباس درباره سخن
خداوند: «و انا لموفّوهم نصيبهم غير منقوص» گفت: يعنى بنى هاشم، كه خدا سلطنتى را
كه بر آنان مقرر كرده بى كاستى مىدهد. ابن عباس گفت: