اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود الجزء : 1 صفحة : 724
چيزى جز يك كلمه باقى نمانده است و آن اين است كه چون آزرم
نمىكنى، هر چه مىخواهى بكن، و اين هم در مورد بنى اميه است.[1] امام صادق 7 فرموده
است: خداوند تبارك و تعالى، شهوت را ده بخش فرموده، نه بخش آن در زنان و يك بخش آن
در مردان است و اگر چنين نبود كه خداوند در آنان نه بخش از آزرم را هم قرار داده
است، هر آينه به هر مردى نه زن چسبيده بود.[2]
و همان حضرت فرموده است: حيا و آزرم ده بخش است، نه بخش آن در زنان و يك بخش آن در
مردان است و چون دوشيزه به حد بلوغ مىرسد و خون مىبيند، دو بخش از آزرم او
مىرود و چون ازدواج مىكند دو بخش ديگر آن از ميان مىرود و پنج بخش آن باقى
مىماند. اگر تبهكارى كند، همه آزرمش از ميان مىرود و اگر پاكدامن بماند، آن پنج
بخش باقى مىماند.[3] پيامبر 6
فرمودهاند: ايمان برهنه و جامه آن آزرم و زيورش وفا و مروتش كار نيك و ستون و
مايه بر پايى آن پارسايى است.[4] و هر چيز
را اساس است و اساس اسلام، محبت خاندان ماست.[5] امام صادق فرموده است:
سه خصلت است كه اگر كسى دارا نباشد، هرگز به خير او اميد نيست، آن كس كه در نهان
از خدا نترسد و آن كس كه در پيرى بيمى به دل راه ندهد و رعايت نكند و آن كس كه از
هيچ عيبى آزرم نكند.
پيامبر 6 فرمودهاند:
هرگز آزرم با چيزى همراه نيست مگر آنكه آن را مىآرايد و هرگز فحش و دريدگى همراه
چيزى نيست مگر آنكه آن را آلوده مىكند.[6]
و همان حضرت فرمودهاند: همانا هر دين را خوى و خصلتى است و چهره اخلاق اسلامى
آزرم است.
و هم ايشان فرمودهاند:
آزرم از زندگان، از ايمان است، يا آزرم از ايمان
[1]. در خصال، صفحات 13 و 205 جلد اول چاپ آقاى
كمرهيى آمده است. م.
[2]. در خصال، صفحات 13 و 205 جلد اول چاپ آقاى
كمرهيى آمده است. م.
[3]. در خصال، صفحات 13 و 205 جلد اول چاپ آقاى
كمرهيى آمده است. م.
[4]. به نقل از امالى طوسى در بحار الانوار، ج 27،
ص 82، آمده است. م.
[5]. به نقل از محاسن برقى، در بحار الانوار، همان
صفحه، همان جلد، آمده است. م.