responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود    الجزء : 1  صفحة : 635

امير المؤمنين على 7 فرموده است، هر كس يك روز از روزهاى نخست يا ميانه يا آخر رجب را روزه بگيرد، خداوند گناهان گذشته و آينده‌اش را مى‌آمرزد و هر كس سه روز در دهه اول و سه روز در دهه دوم و سه روز در دهه سوم رجب روزه بدارد، گناهان گذشته و آينده‌اش آمرزيده مى‌شود و هر كس يك شب از شبهاى رجب را به عبادت زنده بدارد، خدايش از آتش آزاد مى‌فرمايد و شفاعت او را در مورد هفتاد هزار خطا كار مى‌پذيرد و هر كس در ماه رجب براى خشنودى خداوند صدقه‌يى بپردازد، خداوندش روز قيامت در بهشت با پاداش‌هايى او را گرامى مى‌دارد كه هيچ چشم چنان نديده و هيچ گوش چنان نشنيده و بر هيچ دلى خطور نكرده است.[1] مالك بن انس فقيه‌[2] مى‌گفته است، چشم من هرگز كسى را از لحاظ زهد و دانش و فضيلت و پارسايى و عبادت خدا چون جعفر بن محمد 7 نديده است. من به حضور ايشان مى‌رفتم به من توجه و مرا احترام مى‌فرمود. روزى به ايشان گفتم: اى پسر رسول خدا! پاداش كسى كه يك روز از ماه رجب را از روى ايمان و براى رضاى خدا روزه بگيرد چيست؟ چنين فرمود- و به خدا سوگند هر گاه حديثى نقل مى‌كرد صادق بود- پدرم از پدرش، از پدر بزرگش، از پيامبر 6 نقل مى‌كرد كه فرموده‌اند:

هر كس يك روز از رجب را از روى ايمان و براى رضاى خدا روزه بگيرد، خطاهايش آمرزيده مى‌شود. گفتم اى پسر رسول خدا! پاداش كسى كه يك روز از شعبان روزه بگيرد چيست؟ فرمود: پدرم از پدرش، از پدر بزرگش، از پيامبر 6 نقل مى‌كرد كه فرموده‌اند: هر كس يك روز از شعبان را براى رضاى خدا و از روى ايمان روزه بگيرد خطاهايش آمرزيده مى‌شود.[3] امام صادق فرموده‌اند: در بهشت جويى است كه نامش رجب و آب آن سپيدتر و شفاف‌تر از برف و يخ و شيرين‌تر از عسل است. هر كس يك روز از رجب روزه بگيرد، خداوند از آب آن جوى به او مى‌آشاماند.[4] همان حضرت فرموده است، روز رستاخيز سروشى از درون عرش ندا مى‌دهد


[1]. در فضائل الاشهر الثلاثه، ص 38 و به نقل از آن و امالى صدوق در وسائل، ص 354، ج 7، آمده است. م.

[2]. مالك بن انس يكى از پيشوايان چهارگانه اهل سنت متولد 93 و درگذشته 179 در مدينه. براى اطلاع از آثار علمى او، رك. به: الاعلام، زركلى، ص 128، ج 6. م.

[3]. در امالى صدوق، ص 324، آمده است. م.

[4]. در فضائل الاشهر الثلاثه، ص 31، و وسايل، ص 355، ج 7، آمده است. م.

اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود    الجزء : 1  صفحة : 635
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست