اسم الکتاب : رهاورد خرد، ترجمه تحف العقول المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 73
نظام آيد.[1] با خردها به
باور داشتن خدا اعتقاد حاصل شود و به وسيله اقرار ايمان كامل گردد.
(1) دينى نيست جز با
شناخت، و شناختى نيست جز به باور داشتن، و باورى نيست جز به پيراستگى يكتاپرستى
«تجريد توحيد» و يكتاپرستىاى نباشد جز با ناب سازى «اخلاص»، و ناب سازى با مانند
انگارى «تشبيه» ميسر نيست، و نفى (تشبيه) با اثبات صفات (افزون بر ذات) ممكن
نباشد، و پيراستگى (تجريد) جز با دور انگارى تمام صفتها از او ممكن نگردد، و اثبات
پارهاى از تشبيه موجب تمامى تشبيه شود و كمال يكتاپرستى (تنها) با نفى پارهاى
تشبيهات و نه تمام آنها استوار نيايد، و اقرار نفى انكار باشد و اگر اندك انكارى
در ميان آيد ناب سازى و اخلاصى در كار نيست.
(2) هر آنچه در آفريده
وجود دارد در آفرينندهاش نيست و هر چه وجودش در آفريده ممكن است در سازندهاش
محال و ممتنع است. حركت در او روا نيست. و تجزيه و تركيب (گسستن و پيوستن) در او
ممكن نيست و چگونه چيزى كه او خود آن را به جريان درآورده بر او جريان يابد؟ و
چگونه چيزى كه او خود آن را آغاز كرده به او برگردد؟ و چگونه چيزى كه خود آن را
پديد آورده در او پديد شود؟ چه در اين صورت ذاتش تفاوت پذيرد (و بيش و كم شود)[2] و كنه گوهرش
چند بخش گردد و (اين) مانع معناى ازليّت (و همارگى) او باشد و همارگى را مفهومى جز
به مفهوم نوپديدى (حدوث) نماند[3] و جان
آفرينى را مفهومى جز به معنى جانيابى نباشد. اگر براى او پشتى (و آيندهاى) باشد
پس پيش (و پيشينهاى) نيز خواهد بود و اگر فزونى و تمامى جويد (پس پيداست) كه
همراه نقصان و كاستى است. و چگونه كسى كه «حدوث» و نو پديدى در او ممتنع نيست
شايسته نام ازل و همارگى باشد؟ و چگونه كسى كه سالها و حالها او را دگرگون كند
سزاوار «دوام و» جاودانگى باشد؟ و چگونه كسى كه خود از (تأثير) چيزها به دور نيست،
چيزها را بيافريند؟[4] در اين صورت
ابزار ساخته شده بر او استوار آيد (و بر او چيره شود)[5] و از پس آنكه خود هدف و مقصود از
رهنمايى بوده است تبديل به دليل و نشانه شود و صفاتش به صفات ممكنات پستتر همانند
گردد
[1] در پارهاى نسخهها به جاى« انيط الدليل»[
انبسط الدليل- دليل گسترده شده است] آمده است.
[2] يعنى ذاتش با اختلاف اعراض بر آن مختلف گردد
و حقيقتش تجزيه شود.
[3] يعنى اگر دستخوش حركت و سكون( جنبندگى و
ايستايى) بود جسمى ممكن ذاتى است كه خود شايسته حدوث ذاتى است و سزاوار ازليّت(
ديرينگى) ذاتى نمىباشد، پس معناى ازليّت بر او باطل مىگردد. اين گفته و كلام پيش
از آن به عنوان تحليل گفته سابق است.
[4] در متن« من لا يمتنع من الاشياء» است ولى در
پارهاى نسخههاى تازه[ من لا يمتنع من الانشاء كسى كه از آفرينش پذيرى به دور
نيست] آمده است.
[5]« ابزار بر او استوار آيد» يعنى اگر در او اين
پديدهها و دگرگونيها راه مىيافت وى را علامت و نشانهاى مصنوع و ساخته شده
مىكرد كه دليل بر وجود سازنده ديگرى غير از اوست و( به اين ترتيب) در صفات با غير
خود يعنى ديگر مصنوعات شريك مىگشت.
اسم الکتاب : رهاورد خرد، ترجمه تحف العقول المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 73