ياد كرده و گويد: وى از فقهاى اماميّه بوده، و شيخ ابو عبد
اللَّه غضائرى از او روايت كرده است، او كتاب نفى التشبيه را تصنيف و به صاحب بن
عبّاد تقديم نموده است، و صاحب همواره او را بزرگ مىداشت و هنگامى كه نزد او بود
جايش را در بالاى انجمن قرار مىداد- الى آخر-.
بطور كلّى همه كسانى كه
از او نام بردهاند وى را گرامى داشته و مورد ستايش قرار دادهاند.
او از عدّهاى از مشايخ
روايت كرده كه از جمله ايشان: پدرش ابو الحسن ابن بابويه، و برادر بزرگوارش ابو
جعفر بن بابويه، و نيز ابو جعفر محمّد بن عليّ الأسود، و عليّ بن احمد بن عمران
الصفّار، و حسين بن احمد بن إدريس بودهاند.
از او نيز عدّهاى روايت
كردهاند و از جمله: الشيخ ابو على الحسن بن محمّد ابن الحسن الشيبانيّ- صاحب
تاريخ قم- و السيّد المرتضى علم الهدى علىّ بن الحسين ابن موسى، و الحسن بن احمد
بن محمّد بن الهيثم العجليّ مىباشند.
همچنين احمد بن محمّد بن
نوح ابو العبّاس السيرافي از او روايت مىكند و گويد:
«در ماه ربيع الأوّل سال
سيصد هجرى به بصره نزد ما آمد». ولى اين تاريخ نادرست است زيرا شيخ و برادرش محمّد
بن على بن بابويه پس از 305 بدنيا آمدهاند، شايد 350 به 300 تحريف شده باشد.
شيخ طوسى- رحمه اللَّه-
نيز بواسطه جماعتى از او روايت كرده كه ظاهرا عبارت از: محمّد بن محمّد المفيد، و
ابن الغضائريّ الحسين، و ابو الحسين جعفر بن حسكة القمّي، و ابو زكريّا محمّد بن
سليمان الحرّانيّ، و السيّد محمّد بن حمزة المرعشيّ مىباشند.
و السلام. با استفاده از
مقدّمه كتاب معانى الاخبار و كمال الدين.