اسم الکتاب : فلسفه اخلاق المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 19
بود.»، «مسلمانان شرابخوارى را بد
مىدانند.»، «هندوها خوردن گوشت گاو را ناپسند مىشمارند»، «ودايىها كشتن حيوانات
را بد مىدانند»، «مردم چين كار فراوان را خوب مىشمارند» و ....
در اين نوع پژوهش هيچگونه داورى صورت نمىگيرد؛ يعنى از درستى و
نادرستى اصول اخلاقى گزارش شده، سخنى به ميان نمىآيد، بلكه هدف گزارش و توصيف
اخلاق افراد و جوامع به منظور آشنايى با اصول اخلاقى و رفتارى آنها است.
تفاوت دو اصطلاح
پژوهش توصيفى در اخلاق يا اخلاق توصيفى با اصطلاح «مكاتب توصيفى» در
فلسفه اخلاق تفاوت دارد. زيرا اخلاق توصيفى چيزى جز گزارش اخلاق و اصول اخلاقى
فرد، گروه، جامعه يا يك دين خاص نيست؛ بر خلاف مكاتب توصيفى يا نظريههاى توصيفى
كه عبارتاند از نظريههايى در باره تبيين و تحليل مفاهيم، واژهها و گزارههاى
اخلاقى. وجه جامع اين نظريهها، پذيرفتن ويژگى خبرى و گزارشگرى از عالم واقع در
باره گزارههاى اخلاقى است كه به آنها «نظريههاى واقعى و شناختى» هم مىگويند؛
مانند نظريه زيستشناختى كه مفاهيم اخلاقى را با استمداد از مفاهيم زيستى توضيح
مىدهد و نظريه روانشناختى كه مفاهيم اخلاقى را با كمك مفاهيم روانشناختى تبيين
مىكند و نظريه تكاملى كه از مفاهيم مربوط به تكامل و ترقى براى تبيين مفاهيم
اخلاقى سود مىبرد.[1]