من براى قنوت نماز صبح و مغرب دعاهائى از
ادعيهائى كه از ائمه عليهم السّلام رسيده اختيار نمودهام، گرچه بعضى از آنها در
غير مورد قنوت وارد شده ولى اين اشكالى ندارد.
[در معناى تشهد]
و پس از انجام اين افعال دقيق و اسرار عميقى كه فوائد بسيارى در بر
دارد چون براى تشهد نشستى، از اين كه مبادا جميع آنچه كه كردهاى بر غير آن وجهى
كه مىبايست انجام شود، انجام گرفته باشد بيمناك باش، بگونهاى كه خوف و ترس و
حياء سراسر وجودت را فرا گيرد و لذا چنين احساس نما كه از اين همه فوايد و آثارى
كه براى اين اعمال بيان شده بهرهاى نگرفتهاى مگر اينكه ذات اقدس حق برحمت خود آن
را تدارك كند و به فضل خود اين اعمال ناقص تو را بپذيرد، و لذا دو مرتبه به مبدأ
امر و اصل دين برگرد، و حال كه چيز ديگرى در دست ندارى به كلمه توحيد چنگ بينداز،
و به حصن و دژى كه هركس در آن درآيد ايمن است درآى و به وحدانيت پروردگار گواهى ده،
و رسول بزرگوار و نبى عظيم الشأن را حاضر در آن مجلس بدان و بر عبوديت و رسالت او
گواهى ده، و بر او و آل او درود فرست كه با اين تكرار شهادتين، عهدت را با خدا
تجديد مىكنى زيرا كه اين عمل، پايه و اساس مراتب عبادت و اولين وسيله براى تقرب
به خداست، و با درود بر رسول خدا و آل او اميد اين را داشته باش كه در مقابل اين
درود و صلوات تو، آن حضرت به تو جواب گويد كه اگر يكمرتبه تو مورد صلوات و درود
آن حضرت قرار گيرى براى هميشه رستگار خواهى شد.
در كتاب شريف مصباح الشريعة آمده است كه تشهد ثناء بر خداوند است پس
هم چنانكه در ظاهر اظهار بندگى او مىكنى در باطن