بدانكه اوقات هم مثل مكانها و ساير موجودات، سعد و نحس، و شريف و غير
شريف دارد و براى هر وقتى از اوقات حكمى مخصوص بآن هست كه در آنچه از افعال و
كردار كه در آن وقت انجام گيرد و بلكه موجوداتى كه در آن وقت يافت شود، بمناسبات
ذاتى حقيقى كه از انطباق عوالم شناخته مىشود و مناسبات عرضى اعتبارى كه از علم
بحوادث زمانى و حكم تأثير مجاورت بدست مىآيد اثر آن حكم ظاهر مىشود كه جز خداى
دانا به آشكار و نهان يا آنكس را كه او براى علم باين حقايق بپسندد كه رسولان و
اولياء او باشند ديگرى را بدان دسترسى نيست، بهر حال در شرايع الهى براى هر وقتى
از اوقات حكم و يا احكامى بيان شده بخصوص در شريعت پيامبر ما حضرت خاتم النبيين
6 كه براى سال و ماه و روز و شب و ساعت، براى هريك از اينها
احكام و وظايفى مفصل بيان شده است.
و اخبار زيادى در اين زمينه رسيده كه روز قيامت، اوقات و ازمنه بصورت
اعيان، بلكه بصورت انسان به صحنه قيامت آورده مىشوند و هم چنين ساير اعراض ديگر،
و اين مطلبى است كه عقلهاى ضعيف توانائى